Skagerrak runt 2019

Årets längre seglingstripp med MoonCat är planerad att gå via Skagen till Norges sydvästkust för att sedan följa kusten österut mot Sverige och sedan tillbaka hem till Åstol.

Söndag den 14 juli

Vi lade ut från Åstol vid 11.30-tiden för att gå till tappen på Stansvik för att byta gasoltub. Sedan bar det av västerut och passerade Pate Noster klockan 12.30. Det blev inte alls en så trevlig inledning på resan som vi hade räknat med. Det blåste ganska kraftiga västliga vindar och det var mulet på himlen, vilket gjorde att vi gick för maskin.  Efter nästan halva resan gick vinden över på lite mer syd, vilket gjorde att vi hissade seglen.  Sista delen kunde vi gå för bara segel med ganska god fart. Angjorde Skagen vid 20-tiden.

Efter lite mankemang med tilläggning fick vi en av de bästa platserna längst in i hamnen.

 

Måndag den 15 juli

Idag är det precis tre år sedan vi köpte MoonCat i Myggenäs. Vaknade nu upp i Skagens hamn efter en behaglig natt. Efter frukost gick vi en tur i byn som vi avslutade på Bodilles Kro där vi intog deras egen variant på Stjerneskud. Gick även in på Bolcheriet som tillverkade egendesignad godis i olika varianter. Tog givetvis även en runda i hamnen och tittade på Skagens äldsta fiskebåt Hansa som var från 1924. Annars dominerades hamnen av ett antal moderna fiskefartyg som låg inne på reparationsvarvet. Dessa fick Arkö från Rönnäng att framstå som en plutt.

På kvällspromenaden råkade vi gå förbi Svenska Sjömanskyrkan i Skagen där Sandra och Johan Martinsson gifte sig för ett tiotal år sedan.

 

Tisdag 16 juli

Lämnade Skagen vid 10.30-tiden. En nackdel när man ligger längst in och inpackad med andra att man måste visa lite hänsyn till omgivande båtar, vilket gjorde att vi inte kom iväg så tidigt som vi hade velat, viket fick konsekvenser senare.

Vädret var strålande sol men nordvästliga lite kyliga vindar. Vågorna kom dock från norr vilket gjorde att vi på vår resa mot Arendal i Norge hade rak motvind nästan hela vägen, men sjön kom in från sidan och gav ganska häftig rullning.

Fick lite problem med ekolodet som slutade att fungera mitt ute på. Visade på 200 meter djupt. Vid titt på sjökortet var det 681 meter djupt på det djupaste stället vi passerade, så någon risk för grundstötning var det aldrig. När vi kom in på grundare vatten hämtade sig ekolodet och gick som vanligt.

När kvällningen kom så kom Ulrika med ett förslag om att gå till Fevik istället för Arendal då Arendal skulle innebära ganska lång gångtid inomskärs och allt tydde på att vi inte skulle nå fram innan mörkret intåg. Det slutade med att jag beslutade att dra ner på farten för att vara ute på havet hela natten och därmed kunna lägga till vid solens uppgång.

Fick två timmars vila då Ulrika förde båten. Själv fick jag en underbar natt där jag körde fram i månskenet. Hade under dagen läst stora delar av boken om skutskeppare Ludvig Wikström från Åstol, och stod och filosoferade om hur han fört fram sin skuta Louise i mörka nätter på okända farvatten, utan de hjälpmedel i form av GPS som vi har idag och väderleksrapporter som vi kan få uppdaterade när som helst på dygnet.

 

Onsdag den 17 juli

Natten blev lång ute på Skagerrak. Efter att Ulrika gått och lagt sig vid 22.30-tiden såg jag inga mänskliga tecken på liv förrän en fiskebåt som låg och trålade kunde lokaliseras vid 3-tiden på morgonen. Tog nya beslut om vart vi skulle angöra. Feviks hamn kändes för liten för att chansa på. Inte roligt att komma dit tidigt på morgonen och det är fullt. Hittade Grimstad som ett bra alternativ. Betydligt större hamn med säkerligen någon ledig plats.

Lunkade på i tre till fyra knops fart för att nå Grimstad när det var ljust. Fixade med lanternorna och hissade norska flaggan för att ha något att göra. Annars stod jag mest och njöt av den ljumma sommarnatten och de rytmiska gungningarna i båten och tänkte på hur många hemifrån som korsat dessa vatten på väg till eller hem ifrån fiskevatten utanför den norska kusten.

Väckte Ulrika vid halvsextiden för att hjälpa till med angöringen. Kom fram till Grimstad en halvtimme senare och efter en kort vändning i hamnen kunde vi konstatera att det fanns en ledig plats i hamnen om vi delade förtöjningsboj med vår granne. En plats det räckte för oss. Vi lyckades nog att lägga till utan att någon i hamnen vaknade, och skyndade oss snabbt till kojs.

Vid halvtiotiden var vi redo för frukost och testa de olika faciliteterna i hamnen så som toalett och dusch. Sen gjorde vi byn med en rundtur och avlutade dagen med jordgubbsfrossa. Köpte två liter för totalt 20 NOK. Vem sa att allt är så dyrt i Norge!

Torsdag den 18 juli

Dagen har varit lugn. Vi stannade kvar Grimstad och besökte Sjöfartsmuseet, vilket var ett trevligt besök som gav en bra bild av Norges samhälls- och sjöfartshistoriska utveckling. Fick även besök av ”Matilda” från Oslo, en Nauticat 441 av 2009 års modell som lade sig någon båt bort.

Besökte fiskhandlaren i hamnen som hade levande hummer från Danmark och Skottland till salu, men vi nöjde oss med norsk Kungskrabba och för oss något nytt, Snökrabba. Snökrabban var lite sötare i smaken än Kungskrabban men också väldigt god. Handlaren hade köpt in ett ton fryst Snökrabba från sin leverantör på Lofoten och motiverade oss att köpa den då den var väldigt god och som han sa betydligt billigare än Kungskrabban.

Fredag den 19 juli

Startade tidigt idag då vår båtgranne ville iväg och samtidigt låg lite inlåst. Klockan 8.30 lämnade vi Grimstad, men gick längre in i Vigkilen för att titta på miljön. Det första vi stötte på var en gigantiskt stor engelsk segelbåt, Nikata, på 115 fot byggd i kolfiber på det finska varvet Baltic Yatch,  https://www.batliv.se/2015/12/08/baltic-115-nikata-toppade-med-28-knop-pa-jungfruturen/

Inne i Vigkilen såg det ut som det är eller har varit en del båtvarv. Efter besöket i Vigkilen började vi färden mot Arendal. Hade lagom läns och seglade nästan hela vägen, samtidigt som Ulrika införskaffade dagens middag. Det blev två stora makrillar.

Väl framme i Arendal var det bara att försöka få tag på en gästplats. Cirklade i en timme tillsammans med en handfull båtar i väntan på att några skulle gå från den överfulla gästhamnen. Efter en timme lämnade vi gästhamnen för att finna lyckan på något annat ställe. Hittade en kaj inne i centrum där det var oklart om även den var gästhamn, men vi frågade lite personer vid kajen om det gick bra att ligga där och de sa okej.

Tog sedan en tur i centrala Arendal innan vi intog resterna av våra krabben sen igår. Blir nog kvar här några dagar om det fungerar med kajplatsen då det ska bli regn under morgondagen.

Lördag den 20 juli

Ligger kvar i Arendal. Var uppehåll på förmiddagen men sedan kom regnet med mer eller mindre skurar hela eftermiddagen och kvällen. Fick istället tid att sitta och läsa, vara ute på byn. Vi besökte även Klockers hus som visar hur borgarna i staden levde för 100 år sedan. Där finns även världens största samling av flaskskepp. Kjell Birkeland som gjort närmare 4 000 flaskskepp har skänkt 650 flaskskepp till museet.  https://www.arendal.kommune.no/tjenester/kultur-idrett-og-fritid/museer-og-kulturhistorie/klockers-hus-arendal-bymuseum/

 

Söndag den 21 juli

Fortsatt regn under söndagen vilket gjorde att vi beslutade oss för att ligga kvar i Arendal ytterligare någon dag. Prognosen visar på riktigt sommarväder under kommande vecka så det känns bra. Gäller bara att vara uthålliga. Vi passade på att gå på en visning av det gamla rådhuset som ligger nere i hamnen. Rådhuset är en av de högsta träbyggnaderna i Norge. Efteråt gick vi och åt buffé på en vietnamesisk restaurang. Var ensamma gäster när vi kom så personalen hade god tid att presentera de olika rätterna. Det var väldigt stolta över den vietnamesiska mattraditionen vilket gjorde att det kändes äkta och var väldigt gott.

Måndag den 22 juli

Fortsatt regn, men nu er vi ljuset i tunneln. Var flera timmar på biblioteket i Arendal, dels för jobb och släktforskning, men framförallt för att ladda alla telefoner och datorer. Var även på Clas Olson i Arendal och köpte ett nytt urverk till klockan i båten.

 

Tisdag den 23 juli

Vaknade till den bästa av alla världar. Solen sken från en klarblå himmel och vinden var så där lagom cirka 5 sekundmeter. Efter frukost gjorde vi i ordning båten vid gästhamnen med bland annat påfyllning av vatten. Gick från Arendal vid 10-tiden för maskin i leden innanför Tromöy, men när vi kom ut på mer öppet vatten satte vi genuan och mesan och seglade upp till Tveterdalsöya. När vi kom in i fjorden kom inte vinden åt utan vi var tvungna att starta maskin.

Gick i sakta mak i fjorden upp till Tvedestrand som var vårt mål för dagen. Vilka fjordar det var och vilka lägen på hus där var. Det ena låg vackrare än det andra. Ulrika hade svårt att bestämma sig för vilket hon ville ha. Väl framme i Tvedestrand fick vi en bra plats vid gästbryggan. Byn och hamnen låg längst in i Tvedestrandfjorden och omgavs av höga berg. Med en gassande sol och vindstilla blev det riktigt varmt i den lilla lagunen.

Efter lite middag fick vi göra rätt för oss med hamnavgifter, bada och fixa lite av varje. Sen satte vi oss på akterdäck och åt räkor. Det var nästan en overklig kväll, härligt varm, båtliv och ett par som kom roende, och spelade på ukulele och sjöng. Och nu kvart i tolv på kvällen kom de tillbaka från hamnens djup, sjungande och spelande på sin roddtur ut över Tvedestrandfjorden.

 

Onsdag den 24 juli

Onsdagen började med att vara mulen men ganska behagligt varm. Framåt eftermiddagen kröp till sist solen fram, vilket passade oss perfekt. Vi fick en dag att göra Tvedestrand, Bokbyen vid Skagerrak, som de marknadsför samhället med. Åtta antikvariat, varav vi besökte fem, resulterade i att skeppsbokhyllan fylldes på med såväl en Havneguide för kommande besök, som annan relevant litteratur.  https://www.bokbyen-skagerrak.no/

Efter att vi ätit middag i annalkande solskenet och eftermiddagskaffe med wienerbröd från bageriet i hamnen var det dags för en ytterligare rundvandring i byn. Denna gång en kulturstig för att se de intressanta byggnaderna, se http://www.kulturstien.no/

I morgon planerar vi att fortsätta vår resa till Resör.

 

Torsdag den 25 juli

Vaknade till strålande sol i Tvedestrand. Började dagen med att gå till bageriet och köpa lite frukostbröd och något gott till kaffet. Efter frukosten tog vi ett dopp vid bryggan, sedan gjorde vi klar MoonCat för avgång. Gick i sakta mak söderut i en vindstilla Tvedestrandfjord. När vi närmade oss Skagerrak ökade vinden från nordväst. Det visade sig att vi fick vinden rakt framifrån om vi gick ut på Skagerrak för att ta oss Risör, och ligga och kryssa hela vägen upp hade vi inte lust med. Tog istället den inre färdvägen genom Hagefjorden och Lyngöfjorden. Anlände till Risör på eftermiddagen och fick plats i gästhamnen utanpå en tysk segelbåt som i stort sätt gjort samma resa som oss men startat i Hamburg.

En trevlig sak inträffade när vi satt och åt middag på akterdäck. En kvinna som gick inne på bryggan vände sig om och ropade: ”Ni har finaste båten i gästhamnen!”.

 

Fredag den 26 juli

Vi var kvar i Resör, det var stekande hett. Gjorde byn. Såg en svensk NautiCat lägga till vid en av gästbryggorna men de hade bråttom och hade rusat iväg för att handla innan vi kom fram till båten, och när vi kom tillbaka från vår rundvandring hade de lagt ut.

På eftermiddagen var vi i fiskaffären och köpte lite räkor och kungskrabbeben som vi sedan åt på akterdäck.

 

Lördag den 27 juli

Lämnade Risör på förmiddagen för att gå till Kragerö dit vi anlände vid 15-tiden. Inte långt efter att vi lagt till dök Charlie med fru upp. Det är ett par från Stenungsund med en NautiCat 331 som vi träffade på kräftskivan i Rörö 2017 med NautiCat-klubben. Det var deras NautiCat vi såg i Risör och nu låg de i Kragerö. Gjorde en rundvandring i byn som var väldigt trevlig, men förbereder oss för att gå hem till Bohuslän i morgon. Siktar på Havstenssund i morgon.

 

Söndag den 28 juli

Väckarklockan hade vi ställt på 7 för att komma iväg tidigt. Det glada gänget i båtarna bakom oss satt fortfarande kvar och diskuterade nattens händelser på krogen när vi var redo för avgång. Frukosten hade vi gjort i ordning för att äta under gång. I fjorden ut till Skagerrak var det vindstilla men när vi kom ut var det en nordostlig vind på runt 8 sekundmeter. Vi ställde in autopiloten på 90 grader ostlig kurs, och satte genuan för att få lite extra hjälp, viket behövdes i den kraftiga motströmmen. Ett tag var vi inne på att gå direkt till Lysekil istället för Havstenssund, men valde det senare då eftermiddagen skulle bjuda på dåligt väder och åska. För norra Bohuslän var prognosen från Yr istället vackert väder. Efter omkring sex timmars gång kunde vi se hur himmelen blev allt svartare söder ut och vi var glada över vårt beslut.

Vinden gick allt mer över på ost så genuan åkte in, men efter någon timme så  var det syd ostlig vind å då tog vi hjälp utav den igen. En halvtimme senare, som en blixt från klar himmel, tog vinden tag med all sin kraft i genuan och båten krängde till. Vi gav mer gas och styrde upp mot vinden, Ulrika fick ta hand om rodret och jag hastade ut och fick ner genuan. Läget kändes akut då vinden tog tag ordentligt i båten. När jag kom in i hytten efter några minuter visade vindmätaren på 20 sekundmeter. Vi stampade i säkert närmare 20-30 minuter i den hårda vinden, som dock lugnade ner sig till mer behagliga 10 sekundmeter. Då kom nästa överraskning. Det började blixtra på himmelen och regnet öste ner. Då började man att fundera på vart man ska ta vägen. Flera timmars gångtid till närmste hamn, ensamma i en båt ute på havet med blixtar som söker något att slå ner i. Ska man försöka fly från det dåliga vädret eller ligga kvar på tidigare kurs där det ännu så länge var lite ljust på himmelen?

Vi gjorde tvärt om, gick med fart rakt in i regnet, utifrån att åskan kommer först, sedan kommer regn och förhoppningsvis kommer det solsken därefter. Några ordentliga knallar var det alldeles i närheten av oss, och på himmelen såg vi ett skådespel spelas upp med mycket ljuseffekter, men efter någon halvtimme var vi igenom ovädret och kunde återta ostlig kurs, för att vid 21-tiden anlända till kvällssolen i Havstenssund. Lite tilltuffsade men glada när vi kunde lägga till utanpå ett norskt par med sin segelbåt. Det hade också drabbats av ovädret men endast i form av regn, men de berättade att de haft kontakt med vänner i Oslo. Dit hade ovädret dragit vidare och bland annat vält en del träd.

 

Måndag den 29 juli

Vaknade i ett strålande vackert Havstenssund. Solen hade gått upp och gav en underbar morgonvärme. Vi lämnade Havsstenssund vid 9.30-tiden och satte fulla segel med kurs ut på havet söderut. Det var en lagom, kanske i normalfallet en lite för dålig ostlig vind, men idag kändes den okej. När vi passerat Väderöarna tonade ett soldis eller dimma upp sig, vilket försämrade sikten ordentlig ut över havet. För att inte råka ut för mer obehagligheter tog vi det säkra före det osäkra och gick vi in mot Hamburgö. Där tog vi den inre vägen genom bland annat Sotenkanalen för att leta oss ner till Stora Kornö där vi förtöjde för natten. Ulrika börjar att få ordentlig hemlängtan så i morgon lär det bli sträckkörning hem till Åstol. Hon skyller på att Yr säger att det ska bli regn på eftermiddagen, men hon brukar ju tåla vatten!

 

Tisdag den 30 juli

Vaknade vid 8-tiden av att det full aktivitet på utsidan av MoonCat. Fick på mig kläder och full fart ut för att se vad som försiggick. Det hade blåst upp markant under morgontimmarna, samtidigt som några motorbåtar lämnat kajen tidigt. Kvar var en äldre mindre segelbåt i trä som akterförtöjningen släppt på. Vi fick bärja den till lugnare vatten. Samtidigt var den Bavaria-segelbåten som fick ta all vind illa ute, vilket innebar att den fick stormförtöjs. En annan Vindöbåt på vår styrbordssida hade problem med att den låg och slog emot bryggan, vilket åtgärdades med en förflyttning av även den. Mitt i all kalabaliken fick en motorbåt en aktertamp in i propellern. Morgonen började med andra ord i kalabalik. Vid 10-tiden fick vi i vart fall frukost. Samtidigt bestämde vi att den hårda vinden förhindrade oss att lämna Stora Kornö.

Tog kontakt med Ulf Sjöberg som är hamnkapten på Åstol om att vi inte anländer som det var tänkt och fick uppfattningen om att det även där var problem med den hårda östanvinden i hamnen. I övrigt förflöt dagen ganska harmoniskt på Stor Kornö. Mycket läsning och för Ulrikas del blev det släktforskning. Vi avslutade dagen med att se flera avsnitt ur TV-serien ”En ö i havet” som spelades in på Stora Kornö för ett tiotal år sedan. En väldigt gripande serie om två flickor som kom som flyktingar till en ö i Göteborgs skärgård under kriget.

Under kvällen har vinden lugnat sig och vindmätaren visar på endast 5 sekundmeter, så vi sitar på en tidig avgång i morgon bitti.

 

Onsdag den 31 juli

Vi kastade loss från Stora Kornö vid 9.30-tiden. Fortfarande var det ganska kraftig ostlig vind, men solen lyste varmt från himlen, vilket värmde i de annars lite kyliga vindarna. Vi gick söderut tillsammans med ett stort antal båtar inomskärs ner till Mollösund. Det verkade som om många hade tagit det säkra före det osäkra och stannat i hamn under tisdagen och nu var på väg till nya hamnar. I Mollösund tankade vi upp MoonCat med Ecopar-diesel som både ska vara mer miljövänligt och lagringsbar utan algtillväxt i tanken om den står något år. Vid 15-tiden kunde vi sedan angöra Åstol där vår ordinarie kajplats stod och väntade på oss. Vi avslutade sedan resan med en fish and chips på Åstols Café.