Resa till Blekinge 2017

Resa från Åstol till Blekinge via Christiansö sommaren 2017 med MoonCat

Efter lite krångel med maskin då det kommit luft i bränslesystemet beslöt vi på lördagen den 8 juli att skjuta upp avresan till dagen därpå. Med Bernt Alberts hjälp luftades bränslesystemet och motorn startades men tid för avgång blev för sent. Upp tidigt på söndagen istället. Nu var dock  väderförhållandena sämre med upp till 16 m/s i byarna på Marstrand. Av den anledningen gick vi inomskärs ner till Göteborg. När vi kommit söder om Göteborg hade vinden mojnat betydligt och vi satte förseglet och seglade söderut. Första anhalten på vår resa blev Lerkil hamn på Onsalahalvön. Mer om Lerkils gästhamn: https://lerkil.net/

Måndag 10 juli

Lämnade Lerkil vid 10-tiden och gick söderut. Gjorde stopp i Träslövsläge för kvällen där vi fick kajplats direkt utanför hamnens restaurang. Träslövsläge har en aktiv fiskeflotta som framförallt trålar kräfta, men även några mindre båtar som fiskar kräfta med bur.

Tisdag 11 juli

Lämnade Träslövsläge på förmiddagen för fortsatt resa söderut. Gick för maskinstor del av dagen på grund av dålig vind, men fick ändå seglat några timmar. Anlände till Grötvik utanför Halmstad vid 17-tiden. Träffade kusin Håkan under kvällen. Mer om Grötviks hamn: http://www.grotvik.se/

Onsdag 12 juli

Lämnade Grötvik på förmiddagen. Gick för motor till kl 15 men satte sedan segel. Anlände till Viken kl 20.00. Viken var en väldigt trevlig liten hamn och ett fint litet samhälle. Däremot var butiken som låg någon kilometer från hamnen bedrövlig. Det lilla skånska fiskarsamhället med hamnen är dock väl värt ett besök. Se mer om hamnen: http://www.vikenshamn.se/sv-SE

Torsdag 13 juli

Seglade från Viken på förmiddagen i god vind. Tog oss under Öresundsbron och kom ner till Falsterbo kanal vid 22-tiden. Mer om gästhamnen: http://www.gasthamnsguiden.se/gasthamn__1053/lid/444/namn/falsterbokanalen-hollviken

Fredag 14 juli

Gick igenom Falsterbo kanal vid broöppningen klockan 10.00. Satte segel när vi kommit igenom kanalen och seglade ner till Abbekås. Hade lite problem vid tilläggningen i gästhamnen i den hårda sidvinden. Abbekås var annars ett väldigt trevligt litet samhälle med en trevlig gästhamn.

Lördag 15 juli

Gick tidigt från Abbekås och seglade vidare till Skillinge där vi var redan kl 14.30. Gick på sjöfartsmuseet och handlade lite. Åt sedan på hamnkrogen. Återigen ett litet trevligt samhälle med en bra gästhamn.

Söndag 16 juli

Gick från Skillinge redan kl 08.30 då vi fått signaler från föreståndaren på Sjöfartsmuseet om att det är ganska begränsat med gästplatser på Christiansö. Gick med maskin och nådde fram kl 14.30. Hade tur med att vi kunde tränga oss in mellan en polsk och en dansk båt, dessutom hade vi tur med vädret som blev sämre med regn och blåst. Under kommande natt vaknade vi till och fick justera förtöjningarna. Den danske båten på styrbord sida stod på grund då vattnet hade sänkt sig.

Måndag och tisdag 17 och 18 juli

Det blåste ordentligt båda dagarna så vi bestämde oss att ligga kvar till onsdagen då det skulle bli betydligt stabilare väder. Istället fick vi god tid att bekanta oss med Chritiansö och besöka de tre museer som finns där och äta lite god mat på ökrogen. Christiansö byggdes upp som en försvarsanläggning mot Sverige i slutet av 1600-talet då Karl den XI beslutade att flytta den svenska flottan från Stockholm till Karlskrona. Som mest var det 829 personer bosatta på ön i början på 1800-talet. Numera bor ett 70-tal personer på ön. De har mest en roll att hålla byggnader och livet på ön igång. Något fiske eller annan inkomstbringande verksamhet bedriver de inte.

Helt klart värt att ta en resa till Christiansö, se vidare: http://christiansoe.dk/

Onsdag 19 juli

Vi lämnade Christiansö redan kl. 05.30. Havet var totalt annorlunda mot de senaste dagarnas blåst. Nu låg det helt slätt som en handblåst glasskiva. Vi gick med maskin fram till lunch för att komma fram i tid till Sturkö som var vårt mål för dagen. Fick tre timmars segling då middagsbrisen kom. Var framme i Ekenabbens hamn kl. 17.00. Ekenabbens hamn var en stor fiskehamn med en större trålare och några mindre fiskebåtar, samt några mer eller mindre vrak som låg i hamnen. En gång hade det varit 14 stora trålare med hemmahamn i Ekenabben. Förutom fiskebåtarna var det ett antal fritidsbåtar som låg i hamnen. Gästhamnen hade under de tre nätter vi låg där endast en ytterligare båtgäst under en natt. Hamnvärden Ivan, som även var fiskare, tipsade oss redan första kvällen om en Bjarting som kunde mycket om Tjurkö, vilket var Ulrikas mål med resan att utforska.

Torsdag 20 juli

Torsdagen innebar att vi skulle cykla till och runt på Tjurkö för att utforska ön. Vi gav oss av och nådde fram till Herrgårdsviken på Tjurkös nordvästra hörn där det tidigare låg ett stort stenhuggeri. I restaurationshuset bedriver Skärgårdskraft verksamhet med konst- och hantverksutställning, handelsbod och kaffeservering. På samma ställe har Blekinge museum en utställning om stenhuggeri och iordningställt olika rundvandringar i det gamla stenhuggeriet. Vi gick en rundtur och fick se och höra hur verksamheten bedrivits på platsen. Vi fick även upp ett spår på Jan Abramsson, bildkonstnär med utställning i Sturkö kvarn. Jan gav oss senare kontaktuppgifter till Nils-Erik Bjarting, som vi på kvällen kontaktade för ett möte nästkommande dag.

Bildkonstnären Jan Abramsson målar tavlor med Blekingemotiv. Se http://www.janabramsson.se/

Fredag 21 juli

Hela fredagen tillbringade vi med hembygdsforskare Nils-Erik Bjarting. Då det inte var cykelväder kom han och hämtade oss i bil och körde runt och förevisade oss på Tjurkö. Han kunde det mesta om släktskap och om vart Ulrikas släktingar bott på ön. Det visade sig att även Ulrika och Nils-Erik var släkt på några generationers håll. Ulrika fick träffa ytterligare personer som hon på långt håll ska vara släkt med. Vi avslutade med kaffe hemma hos Nils-Erik och ytterligare ett par timmars botaniserande i tidigare generationers levene, medan Nils-Eriks fru fick underhålla Mats. När vi kom till Ekenabben grillade vi på bryggan. Det var en magisk kväll i gått solsken och en spegelblank hamn.

Lördag 22 juli

Vi gick från Ekenabben med MoonCat kl. 10.00 till Karlskrona. Var där 1,5 timmar senare. Efter tilläggning i den nya hamnen begav vi oss till Blekinge Museum där vi spenderade några timmar. En behövlig sen lunch och sedan var vi redo för att ställa oss i kö för en glass hos Glassiären. En timme och fyrtiofem minuter senare fick vi lön för mödan, varsin glass modell mindre för att vara i den glasskiosken.

Karlskrona Stadsmarina var en fantastisk gästhamn. Den var alldeles ny. Säker plats för ett par hundra båtar. Pontonbryggor med y-bommar, vatten och el på bryggorna och tre restauranger i området. Sedan var det bara några hundra meter att gå så var man mitt i centrum av staden. Se deras hemsida: http://karlskronastadsmarina.se/

Söndag 23 juli

Gick från Karlskrona vid 11.30-tiden. Det blåste ostlig vind på 8-11 m/s. Gick ordentlig sjö. Anlände till Hällevik vid 20-tiden i hällande spöregn. När vi väl kommit tillrätta märkte vi hur vinden ökade ytterligare, men fram på senkvällen slutade det både att blåsa och regna. Den här dagen har inte varit rolig konstaterade Ulrika efter en heldags seglande i hårt väder.

Måndag 24 juli

Fick jobba lite via datorn på förmiddagen, men det gjorde inte så mycket då det var ett ihärdigt regn. Gjorde ett besök i livsmedelsaffären som ligger i hamnen. Vilken affär! De har allt, järnhandel, Watski-butik och mycket till. Bekantade mig med en av Hälleviks damer i affären som bjöd oss på allsång till kvällen. Vi inhandlade även rökt lax och rökt rödspätta till middagen för kvällen. Besökte även fiskemuseet som tyvärr visade sig vara stängt på måndagar. När inte vädret blev bättre beslutade vi oss för att stanna kvar ytterligare en natt. Gjorde en rundvandring i samhället, splitsade lite tågvirke och hade det allmänt bra. Klockan 18.00 gick vi till Allsång på Hällevik där Lasse Sigfridsson, f.d. Lasse Stefans, och Christina Lindberg deltog.  400 – 500 personer deltog på gräsområdet i hamnen. Det blev en väldigt trevlig stämning. Arrangör av allsången var Hembygdsföreningen Facklan på Hällevik. En väldigt aktiv hembygdsförening. Se http://hallevik.se/ 

Tisdag 25 juli

Tog det lugnt på morgonen. Siktade in oss att vara på Fiskemuseet kl. 11.00 när de öppnade. Det var väl värt att vänta på, ett sådant museum. Ett av de allra bästa hembygdsmuseum jag besökt. Efteråt gjorde vi lite kompletterande inköp i butiken, shoppad i en loppisbod och köpte lite rökta räkor och rökt lax i rökeriet. Vi hade lite svårt båda två att slita oss från Hällevik där vi trivdes med hamnen, omgivningen och de personer vi träffade. Att det blåste en del och prognoserna visade på lite avtagande vind på eftermiddagen kan också ha bidragit till att avfärden drog ut på tiden. Innan vi kom iväg åt vi lite mat på MoonCat, tankade upp henne och tömde latrinet. Kom till sist iväg vid kl. 14.30. Seglade ett par timmar. Hade vinden med oss, men kraftig gammal sjö från babord sida, vilket gjorde resan obekväm. Vid kl. 18.30 startade vi maskin till Ulrikas stora glädje. Vid kl. 21.30 sökte vi oss in till Baskemölla som skulle ha en enklare gästhamn, men så var knappast fallet. Kom in i en ganska trång, och relativt oskyddad hamn, där vi hittade en plats vid en stenpir. Den hårda sjön som gick gjorde att det var stark sjöhävningar i hamnen samtidigt som vinden pressade MoonCat mot piren. Ingen hamn man rekommenderar någon att ta, men å andra sidan var det ingen hamnavgift. Avslutade kvällen med rökta räkor från rökeriet i Hällevik.

Onsdag 26 juli

Vi vaknade båda tidigt efter en ganska sömnlös natt. MoonCat hade i ganska hård sidvind legat och gnagt mot stenbryggan hela natten. Det var ju fendrarna mellan, men man reagerade på varje ljud. Dessutom var det ganska hård vind. Dagens prognoser gav ingen bättring förrän sen kväll. Vi hade även oro över hur vi skulle komma ur hamnen då det var väldigt trångt och vi måste vända inne i hamnbassängen för att ta oss ut. Efter frukost tog vi en promenad i Baskemölla för att få lite annat att tänka på och för att se vad det var för ett ställe vi hamnat på. I byn var nästan alla husen gamla stenhus. Att de var i sten beror nog på de lärdommar invånarna tagit efter att Baskemölla 1889, 1894 och 1914 drabbats av tre storbränder som tillsammans i stort sätt utplånat den äldre bebyggelsen. Efter lunch vid kl. 12.30 gjorde vi ett försök att ta oss ur hamnen. Vinden hade mojnat mer än beräknat, vi satte upp ett spring som hjälpte till att vrida ut fören. Dessutom fick bogpropellern jobba en del. Och det fungerade utan större problem. Gick för maskin förbi Simrishamn och Skillinge, men sen kom seglen upp. Ganska måttlig vind men kraftig gammal sjö låg kvar, men när vi rundat Sandhammaren slapp vi även den. Angjorde Kåseberga vid kl. 18.30. Åt den rökta laxen från rökeriet i Hällevik och gick sedan upp och tittade på Ale stenar, vilka man nu säger kommer från bronsåldern.

Torsdag 27 juli

Dagen började med att jag stötte på hamnvärden i Kåseberga vid duschen som undrade om det var vi som läckt olja i hamnen, om vi hade betalt hamnavgiften etc. Jag visste inget om något oljeutsläpp och avgiften hade vi betalt i parkeringsautomaten dagen innan och det fungerade bra. Hamnvärden mjuknade högst väsentligt i sin attityd och undrade om det gått bra med den lite sämre platsen i hamnen vi fått. Det visade sig senare att han varit sjöman och gift med en kvinna från Uddevalla. Tyvärr hade hon gått bort för tre år sedan. Vi kom i vart fall iväg vid 10-tiden. Rena transportsträckan till Falserbo kanal där vi fick invänta broöppningen i 45 minuter. Angjorde sedan gästhamnen i Falsterbo vid 19-tiden. Se Falsterbo hamn: http://falsterbokanalen.se/hamnen/

Fredag 28 juli

Kom iväg lite sent från Falsterbo på grund av att jag letade upp en Watski-butik och inköpte en glödlampa till en lanterna. Fyllde även på brödförrådet och lite annat smått och gott. Gick via Trindelrännan under Öresundsbron för maskin, men satte seglen strax norr om bron. Seglade sedan med sydlig vind upp till Helsingborg. Anlände till Vikens hamn vid 20-tiden. Mycket båtar i hamnen. Ulrika hade gett upp om möjligheten att få plats då jag plötsligt fick syn på en möjlighet. Åt sen middag på en av krogarna i hamnen. Vi hamnade mitt uppe i det årliga arrangemanget Vikenfesten som håller på hela helgen. Se: http://vikenfesten.se/

Lördag 29 juli

Vaknade relativt tidigt och konstaterade att prognoserna om sämre väder slagit in. Ganska kraftig sydlig vind och regn i annalkande gjorde att vi beslutade oss för att i första hand avvakta avfärd till senare under dagen alternativt vänta till i morgon. Vikenfesten pågick ju under helgen och vi låg mitt i centrum av den så vi gick ut och tittade på marknaden men konstaterade efter 15 minuter att det inte var mycket för oss. Stannade kvar och såg på Kaninloppet för de mindre. Uppskattad aktivitet för barnen. Gick därefter på Sjöfartsmuseet i hamnen. Ett trevligt museum som berättade mycket om det skutsamhälle och den båtbyggarort Viken varit. En anekdot: Båtarna byggdes för det mesta i utkanten av samhället och forslades sedan på land genom samhället ner till hamnen. En båtbyggare hade vid ett tillfälle byggt en för stor båt. När de kom ner i samhället kunde de inte ta den sista svängen ner till hamnen. Båten var för stor, eller gatukorsningen för liten. Båtbyggaren fann ingen annan råd än att ta bort en del av hörnet på fastigheten som var byggd i sten. Det avhuggda hörnet finns fortfarande kvar med en utsmyckning av en båt.

Vi besökte även Paul Jönska Gården som är ett skepparhem som stått orört sedan 1880-talet med det mesta bevarat i ett fantastiskt skick. Fick en trevlig guidning av en av damerna där. Vi tog även en tur till Sophiamöllan som var i full gång dagen till ära. Var uppe i kvarnen och blev guidade om hur den fungerade. Köpte lite mjöl med oss hem. När vi var tillbaka i MoonCat var klockan 16.00 och det spöregnade. Alla tankar på att åka vidare var nedlagda. Satsar på att komma upp tidigt för att kunna ta en heldag i morgon.

Söndag 30 juli

Nu är det tre veckor sedan vi gav oss iväg från Åstol på denna resa. Trots att det varit fantastiska veckor börjar hemlängtan ta överhand. Idag var det en ren transportdag. Vi körde in två etapper jämfört med nedresan mot Christiansö. Hade ställt väckarklockan på kl. 05.30 men kom inte iväg förrän vid 7-tiden. Dagen bjöd på det mesta. Först en timmes gång med motor upp till Kullen. Därefter segling upp till Falkenberg, och sedan motorgång en timme tills vi angjorde hamnen i Träslövsläge kl. 19. Seglingen bjöd på både hård vind, regn och åska. När vi ankom till Träslövsläge var vi tvungna att fickparkera MoonCat mellan två båtar på långbryggan utanför hamnkrogen. En fickparkering som vilken bilskolärare som helst hade gett tummen upp för. Glada efter en hel dag på sjön gick vi och åt middag på hamnkrogen. Jag åt deras berömda fisksoppa som var verkligen god. Ulrika tog en fläskfilé med pommes. En ordentlig portion som hon inte orkade äta upp, men god var den. Efteråt stöp hon i säng.

Måndag 31 juli

Återigen en tidig morgon. Hade satt väckarklockan på 05.30. Vi hade båda fått en dålig sömn under natten på grund av vinande i master från hårda sydliga vindar. På morgonen hade vinden vridit sig mot väster vilket gjorde att det var vindstilla där vi låg vid långbryggan utanför hamnkrogen på Träslövsläge. När vi kom iväg vid 07.30 mötte oss en ganska kraftig västanvind i hamninloppet och ett hav i stor oro. Det gjorde att vi gick för maskin den första timmen, men sen satte vi segel och hade inledningsvis en god fart. Fram vid middagsdags vred sig vinden mer mot syd och avtog högst markant, men den oroliga sjön låg kvar. Det avgjorde vårt vägval och vi startade maskin och gick inomskärs Askimsfjorden och resten av vägen upp till Åstol. Det var överlag en mulen dag och väderleksrapporten signalerade att det skulle bli regn framåt kvällen. Vid 18-tiden kunde vi urskilja siluetten av Brattön och en liten stund senare såg vi även siluetten av Marstrands fästning. När vi kom ut ur Albrektsunds kanal kändes det som att vi var hemma när Marstrand låg alldeles framför oss. Nu var det inte långt kvar. En halvtimme senare kunde vi trixa in MoonCat på sin ordinarie plats i hamnen på Åstol. Då var det helt stilla och vi hann inte lämna henne förrän ösregnet kom.

Vid kvällsmackan i köket var det skönt att vara hemma. Vi diskuterade de gångna veckorna, men samtidigt kom det funderingar om nästa års semestertripp med MoonCat.