Nyheter

Nordisk NautiCat-träff i Skärhamn 2021

Under helgen 16 – 18 juli 2021 arrangerades återigen Nordisk NautiCat-träff. Efter att förra årets träff blev inställd på grund av coronapandemin var det dags att äntligen arrangera träffen i Skärhamn. Totalt dök det upp 16 båtar, samt några personer som kom med bil. Arrangemanget startade med att Mats Rundgren på fredag eftermiddag hälsade alla välkomna och gick igenom helgens program. Sedan var det dags för Linus från Klädesholmens Livs Bojen att bjuda på olika sorters sill och presentera Klädesholmen Seafood som är den ledande producenten av inlagd sill i Sverige. Tillsammans med en Västkustsnapps smakade sillen fantastiskt gott. Kvällen avslutades senare med grillning på hamnplan.

Lördagen bjöd på öppet hus på båtarna, samkväm och lekar innan det blev mat på Hotell Nordeviks i Skärhamn med musik av Knut och Maria Johannessen. Det var även dragning på lotteriet där förstapriset, en vindflöjel utformad som en NautiCat, gick till en lycklig vinnare från Helsingborg.

MoonCat ute i vårvärmen

I början av april 2019 drogs MoonCat ut på gårdsplan vid Jordfalls hamn. Påsken ägnades åt att slipa ner relingen och under efterföljande vecka oljades den med Benarolja.

Vinterförvaring på Jordfalls hamn

Under vintern har MoonCat legat inomhus i en hall på Jordfalls hamn.En del arbeten är gjorda så som byte av kol i en generator. Nya solceller och en ny torkarmotor är monterad, men det stora jobbet har varit att byta rutorna i förpiken. De gamla av plexiglas hade krakelerat så att det inte gick att se genom dem.Istället blev det tvåglas isolerrutor från Hönö Båtrutor.

2018-10-06 – 2018-10-07

Båtsäsongen lider mot sitt slut. Vi gick till Mollösund på lördagen för att tanka drygt 300 liter EcoPar Diesel. Fortsatte på söndagen in till Uddevalla där vi förtöjde vid Arconas brygga på Benders. Ska ligga här under veckan för att rigga av och tömma båten, för att nästa helg gå vidare till Jordfalls hamn i Gullmaren.

2018-08-31 – 2018-09-02

Så var det åter dags för kräftskiva med Nauticat-klubben på  Rörö. Vi kom iväg lite sent på fredagen vilket gjorde att vi nådde Rörö efter mörkrets inbrott, men tilläggningen i gästhamnen gick bra. Lördagen blev full av aktiviteter ihop med de andra Nauticat-ägarna och på kvällen dukades det upp till kräftskiva i den angränsande klubbstugan i hamnen. Hemvägen blev en bra segling i strålande sol på söndagen.

2018-08-17

Tog en rundvandring på Lilla Kornö innan det blev avfärd efter lunch. Hade en hård men fin segling ner till Åstol dit vi anlände strax efter kl 20.00.

2018-08-16

Duschade och gjorde oss fina innan det var dags för avgång. Ganska hård sydlig vind som tidvis frestade på. Anlände till Lilla Kornö där även Agnes från Åstol låg. Hade sedan en trevlig kväll tillsammans med dem och en tredje båt, Mahalo från Öckerö med Ulf och Lill i.

2018-08-15

Startade dagen med en cykeltur till Ekenäs uppe på nord östra Koster. Besökte bland annat Naturum och såg en film om Kosterhavet. Återvände sedan till Kyrkosund, där vi åt lite innan avfärd. Hade sedan en härlig segling ner till Havstenssund där vi låg för natten. Gick en promenad på kajen och runt i samhället innan det var dags för kojen.

2018-08-14

Vaknade till en regnig dag på Sydkoster. Agnes åkte vidare till Väderöarna, medan vi stannande kvar för att invänta bättre väder så vi kunde få se lite av Koster. Avslutade dagen med en cykeltur efter lagandet av en läckande ventil på däcket, då regnet avtagit vid kvällningen.

2018-08-13

Lämnade Grebbestad på förmiddagen för att fortsätta norrut mot Koster. Anlände vid 15,30-tiden till Kyrkosund på Sydkoster.  I hamnen låg Agnes från Åstol. Metha och Thomas anlände lite senare från en cykeltur på ön. Därefter hade vi en trevlig eftermiddag och kväll på ett soligt Koster.

2018-08-12

Gav oss av på förmiddagen från Stora Kornö passerade Hållö i ganska kraftig vind men fick en behaglig resa i Sotenkanalen och den fortsatta färden till Grebbestad.

2018-08-11

Idag hade det mojnat betydligt. Avfärd på förmiddagen till Bassholmen för att lämna tillbaka en sjöbåtsmodell som museet på Åstol lånat. Vidare till Stora Kornö där vi gjorde en rundvandring och stannade för natten.

2018-08-10

Vi blev kvar i Mollösund då det blåste upp ordentligt. Vindmätare visade på över 20 sekundmeter och det var varningar på radion.

2018-08-09

Några veckor försenat gav vi oss av på en tur upp i norra Bohuslän och om tid och väder tillåter även en sväng över till Norge. Vi kom iväg relativt sent på torsdagen vilket medförde att första etappen blev till Mollösund. Anlände till ett soligt Mollösund, där när solen gick ner, låg sjön  spegelblank.

2018-07-28 Åstol Regatta 2018

För tionde året arrangerades Åstol Regatta med nio båtar i olika storlekar som deltog. Kim som arrangerar regattan fick lite problem när MoonCat anmälde sitt deltagande då han inte kunde finna något fatställt lystal till båten. Besättingen bestod av skeppare Mats och Martin och Carlotta som gastar.

2017-09-01 – -02 Nauticatklubbens kräftskiva på Rörö

Nauticatklubbens årliga kräftskiva arrangerades i år på Rörö lördag den 2 september. Tyvärr hade vi ingen möjlighet att delta på lördagkvällen, men för att få kontakt med klubben åkte vi dit på fredag eftermiddag för att se om det var någon där. När vi anlände vid 17-tiden var det fem olika Nauticat på plats i gästhamnen på Rörö. Vi hamnade i ett glatt sällskap som var i färd med att påbörja grillning, vilket vi givetvis gärna deltog i. Efter lite presentation av varandra var det dags att fylla grillarna med olika godsaker.

Rörö hamns hemsida: https://www.ica.se/butiker/nara/ockero/roro-strandkassa-1624/butiken/roro-gasthamn/