Semester 2022

Efter någon veckas försening på grund av en del jobb och att vår IW25:a InWit skulle sjösättas innan vi kunde ge oss ut på en semestersegling med MoonCat kom vi så äntligen iväg. Planen är att segla över till Danmark och tas söderut efter Jyllands östkust.

Torsdag den 21 juli

Vi kom iväg från Åstol efter lunch. När vi lade ifrån kaj lös solen och det var en väldigt fin dag, men det räckte med att vi kom ut på Marstrandsfjorden så kom diset och sikten blev allt sämre. Vi hade beslutat att inte gå till Läsö idag utan ta oss söderut till Vrångö. Frågan var bara vilken väg vi skulle ta. Gå inomskärs eller utomskärs. Ett tag kändes det som ett väldigt svårt beslut på grund av det allt tilltagande diset och allt sämre sikt. Skulle vi kanske vända om? Valet blev att gå utomskärs. Där är bara större båtar och de har AIS så dem ser vi och de ser oss. Söder om Marstrand blev det lite bättre och tidvis tittade solen fram.

När vi passerade Göteborg fick vi väja för ett tankfartyg och en bjässe till kryssningsfartyg, annars gick resan utan problem. Anlände till Vrångö vid 20-tiden, och fick en sista plats i gästhamnen utan att vi behövde tränga oss på. Nu väntar Danmark i morgon och enligt väderprognosen så blir det en bra överfart.

Vrångö hamn https://vrangohamn.se/

Fredag den 22 juli

Vi kom iväg från Vrångö vid 11-tiden. Sydsydvästlig vind, 7-8 sekundmeter. Vi satte genuan och motorseglade i god fart västerut. Vädret var disigt, men ändå bra sikt. Kom fram till Säby i Danmark runt 18-tiden, så det var en lång dag på sjön. Men så mycket trevligare blev det när vi vid inloppet till Säby Gästhamn såg Labbe från Marstrand stå och vinka på oss. Han hade följt oss via vår AIS sen vi lämnade Vrångö och hade ordnat en bra plats i hamnen. Till vår förvåning var det som en Nauticat-träff vi kom till. Par båtar från Norge, Labbe och vi från Sverige plus några danska båtar.

Efter att vi gjort byn och inhandlat det som behövdes avslutades dagen med en grillfest i hamnen!

Lördag den 23 juli

Det blev en sen fredagskväll så  vi blev sena upp. Hade bestämt att vi skulle stanna en dag i Säby så vi gjorde byn. Lars seglade vidare med sin Nauticat 33. De andra gick på restaurang medan vi var kvar och slappade i båten.

Söndag den 24 juli

Audun och Siv skulle tillbaka till Norge i sin Nauticat 43, Labbe och Susanne blir kvar några dagar i sin Nauticat 38, och vi seglade vidare söderut med Mooncat. Blåste ganska rejält när vi kom iväg vid 11-tiden. Hade vinden stor del rakt i fören så det blev en lång dag på sjön. Det blev ju inte bättre av att vi bestämde oss för att ta oss ner till Hals vid inloppet till Limfjorden, vilket var lite längre än vi först planerat.

Kom in i Hals gästhamn som var ganska välbesökt, men hamnade som så många gånger förr bland fiskebåtarna, lite vid sidan av. Ulrika sa redan tidigt på dagen att hon inte tänkte göra någon middag när vi kom fram utan jag skulle bjuda henne på havskatt för att muntra upp henne. Väl framme i Hals gick vi och betalade hamnavgiften och vad fann vi inte då, Restaurang Havskatt. Vi valde dock bort den då vi inte kände oss tillräckligt fräscha för ett besök där. Vi fann ett lite enklare ställe där Ulrika bestälde friterad bläckfisk i stället.

Måndag den 25 juli

Dagen kan vi summera med regn. Även om det inte varit ihållande regn så var det så pass mycket att vi avstod att åka vidare. På eftermiddagen klarnade det upp, men då YR sa åska frampå kvällen så var det bättre att vara kvar i hamn, det vill säga Hals.

Konstigt nog så går dagen trots att man inte har något särskilt för sig. Hade sett att de satt upp instrument på en scen utanför hamnkrogen där vi åt igår, så vi gick dit när vi hörde musik fram åt sjutiden på kvällen. Så det blev några öl till tonerna av Lennie & Bent som spelade och sjöng lite folkmusik.

Hörde på nyheterna att västkusten i Sverige hade drabbats av riktigt mycket regn, så vi ska nog inte klaga för mycket då det vi fick var ett mer normalt sommarregn. I morgon ska det bli rejält blåsigt så vi får se vad dagen kommer att bjuda på.

Tisdag den 26 juli

Om måndagen präglades av regn så kan man summera tisdagen med blåst. Det började redan på morgonen med 8-12 sekundmeter till att öka till 15-18 sekundmeter, när vinden senare på kvällen gick ner till 8-12 sekundmeter tyckte man att det blivit riktigt lugnt. Tyvärr låg vi och gned mot en betongbrygga hela dagen så fendrarna fick ta mycket stryk.

I övrigt var vi och duschade, handlade och åt mest hela dagen. Avslutade dagen med lite räkor och vin i Mooncat. Förberedde även morgondagen där väderprognosen ser bra ut. Räknar med att segla till Aalborg och då ska vi passera två broar som kräver broöppning, en bil- och en tågbro. För att begära broöppning ska man bära signalflagga N, vilken jag fick leta fram.  Har inte använt signalflaggorna sedan Ebeltoft 2018, och flaggorna var i lite oordning. Nu ligger de rätt så vi kan använda dem på Rörö i  höst vid kräftskivan.

Onsdag den 27 augusti

Vi kom iväg från Hals vid 11-tiden. Efter gårdagens kraftiga vindar upplevde vi dagens vindar på 5-8 sekundmeter som att det var vindstilla i hamnen. Inte heller ute på Limfjorden märktes det något mer än att vi hade vinden mot oss hela tiden. Fjorden som i detta skede var några hundra meter bred blir det aldrig någon riktig sjö på, trots att det kan blåsa en del. Det blir inte de vyerna som behövs för att bygga upp ordentliga vågor.

Målet med dagens tripp var Aalborg. Vi nådde staden strax före klockan 15, och klockan 15 skulle det vara broöppning, så vi fick ligga och vänta en liten stund. Först var det bilbron och sedan järnvägsbron, och även till den fick vi vänta en stund. Det är ju lite knivigare att få till en broöppning utan att störa järnvägstrafiken, speciellt som vi blev ett knippe båtar som skulle igenom.

Strax efter järnvägsbron låg gästhamnen, Skudehavn, som vi valde att lägga oss vid. Tog en promenad upp till staden och inhandlade lite till kvällens förtäring.

Sände även en hälsning till dagens födelsedagsbarn, Oliver, vars ettårsdag vi missade.

Torsdag den 28 juli

Vaknade till en solig dag i Aalborg. Hade några ärenden på stan så Mats begav sig ut för att göra byn. Hittade in till centrum delvis det han skulle ha, ett sjökort och fett till propelleraxeln samt givetvis lite proviantering. De viktigaste sakerna fanns dock inte, t ex en sladd till kameran.

Efter rundvandringen i centrum gjorde vi oss klara att segla från Aalborg och kom därifrån vid ett-tiden. Beslutade att gå till Lögstör där vi angjorde Kanalhavn vid 18-tiden.  Hade haft en fin tur hela dagen, men på kvällen kom en eftermiddagsbris.

Gjorde byn och åt pizza på en av byns två pizzerior.

Fredag den 29 juli

Vi hade kollat med de som låg i båtarna innanför oss om de ville iväg tidigt, men så var inte fallet. Vi ställde väckarklockan på 07.30 och gjorde oss i ordning i sakta mak. Kom iväg vid 10.30 och satte seglen strax utanför hamnen. Vinden var med oss i sydvästlig riktning men den ville aldrig ta sig. Efter någon timme var vi tvungna att sätta på motorn. Vi gick någon timme tills vi nådde Feggerön. Där låg Limfjorden spegelblank. I viken utanför ön stannade vi motorn, satte i stegen midskepps och badade från båten. Det var härligt. Satt sedan på fördäck och åt vår sedvanliga lunch, Bullens.

Efter någon timmes drivande startade vi motorn och gick genom Feggersund och vidare ner till Thisted där vi lade oss i Trafikhavn som är en del av gästhamnen. Vi var enda gästbåten i den hamnen när vi anlände kl 18.00. Andra båtar var skonaren Jylland och ett militärfartyg. Hamnen var i vart fall väldigt centralt belägen i byn.

När vi gjort oss i ordning hade Ulrika sett ut en fiskrestaurang hon ville vi skulle äta på. Den enda rätten på menyn var en fisk- och skaldjursbuffé så det fick bli den. Efter hummersoppa och fyra tallrikar av huset läckerheter och efterföljande efterrätt så var vi ganska mätta för kvällen.

Lördag den 30 juli

Tog oss en lugn förmiddag. Gjorde en tur upp i centrala Thisted som visade sig vara en mycket trevlig stad. Fullt med folk som var ute och handlade på lördag förmiddag, och staden var ett verkligt shoppingcentra med många små butiker, men även någon större galleria. Trevligt att se kontrasten till många svenska städer som har stora problem med centrumhandeln.

Åt lunch ute på Mooncat innan vi startade upp och seglade söderut i Limfjorden. Kom in till den lilla gästhamnen Doverodde där ett sällskap från fem båtar satt på bryggan och tog emot oss. Hade lite problem med betalningen då vi inte har samma betalsystem som danskarna har, när de inte har automat. De använder ju inte swish utan Mobilepay, vilket inte finns i Sverige. Alltihop löste sig dock när hamnkapten kom för att kontrollera betalningarna. Som tur var hade jag tagit ut kontanter i Lögstör.

En trevlig sak inträffade när vi gick förbi några på bryggan. De frågade om vi var från Åstol och kände Rolf och Gittan. Det kunde vi ju inte förneka, vilket gjorde att de berättade att de varit fiskare och träffat Rolf ute på fisket. De hade vid flera tillfällen varit och hälsat på på Åstol, så vi skulle hälsa från Emil och Ronny i Aalborg till dem. Det är roligt att del observerar vart man kommer ifrån tack vare att hemmahamnen finns i aktern.

Söndag den 31 juli

Väderutsikterna såg inte så bra ut för dagen, men på förmiddagen lös ändå solen. Vi gjorde en tur till Köpmansgården i Doverudde, vilket i princip var det enda att se på i det lilla samhället. På Köpmansgården visade det vara en konstutställning, så inte heller det passade oss. Däremot höll ett båtsällskap på med lite båtbyggeri och de hade en kopia av ett gammalt vikingaskepp som låg i hamnen. Föreningen var ganska flitiga med att nyttja vikingaskeppet och var ofta ute och seglade det.

Innan vi gav oss iväg kom skonaren Maja in och lade sig vid kajen. Hon gjorde ett som det kändes sedvanligt besök där med personer som skulle besöka Köpmansgården. https://doveroddekobmandsgaard.dk/

Efter det att Maja förtöjts gav vi oss av vidare på vår färd genom Limfjorden. Vi fortsatte söderut och till en början var det bra väder, men efter några timmar drog det ihop sig till regn. Vi fullföljde dock vår färdplan och seglade till Struer som ligger längst söderut i fjorden. Struer är en liten stad som kanske är mest känt för att Bang & Olufsen har sitt huvudkontor och en fabrik i staden. Gästhamnen var stor och hade många lediga platser så det var inga problem med att få plats. Regnet fortsatte hela kvällen så det blev en lugn kväll i Mooncat.

Måndag den 1 augusti

Låg kvar i Struer på grund av rådande väder. Det blåste kraftig nordlig vind hela dagen. Sedan ville vi även se på staden också, men där blev vi lite besvikna. Vad vi hittade så var det en liten gata med shopping annars var staden ganska liten, som Lysekil. Vi gjorde i vart fall en del proviantering för vår hemfärd. Däribland en bricka med grillkött och korvar som vi grillade på den grill segelföreningen som drev hamnen hade.

På vår väg in i staden hittade vi ett båtlag som hade en hel samling av äldre träbåtar i hamnen. Ett Bassholmen, men i hamnen Struer.

Fick ta hand om Mooncat lite också. Lagade bland annat en torkararm som gått sönder dagen innan.

Beslutade också om att hemfärden skulle gå via Limfjorden upp till Hals och sedan vidare över till Sverige. Vi hade haft en tanke om att gå via Thyborön vidare till Hirtshals för att därefter runda Skagen på vägen hemåt, men med tanke på det ostadiga vädret valde vi bort det alternativet.

Tisdag den 2 augusti

Vi gick upp relativt tidigt för att segla iväg. Kastade loss vid 9-tiden med frisk sydlig vind på vår färd nordost upp genom Limfjorden. Nu gick vi öster om Mors upp till Nyköbing där vi angjorde vid 3-tiden i hällregn och blåst. Hittade en bra plats vid en kaj där vi kunde angöra långsides, så det underlättade ju. Annars hade seglingen gått bra där vi så gott som hela vägen seglat i bra vind.

Efter att vi gjort oss hemmastadda i hamnen gick vi ut på staden och åt en härlig buffé på en Kinarestaurang. På hemvägen stötte vi på skonaren Maja igen som låg vid kaj i Nyköbing.

Onsdag den 3 augusti

Hade en lugn förmiddag och gick på byn, Nyköbing. Besökte bland annat Museum Mors, där vi fick en tillbakablick över livet inte bara i Nyköbing utan på hela Mors. Var tillbaka på Mooncat vid lunchtid och gav oss iväg för att ta den sedvanliga korv och bröd ombord. Denna gång blev det inte Bullens utan frukostkorvar i bedrövligt smuliga korvbröd.

Seglade hela vägen upp till Gjol strax innan Aalborg vilket var en distans på 32 nautiska mil. Angjorde i kraftig vind men med lite hjälp löste vi det problemet.

 

Torsdag den 4 augusti

Lämnade Gjol redan kl 7.30. Avsikten var att komma tidigt till Hals då det skulle bli regn och åskväder på eftermiddagen. Det var cirka 25 distans att segla plus två broöppningar i Aalborg som kunde sinka oss. Gick med god fart upp till Aalborg och kom som sista båt genom första bron och slapp att vänta. Körde på så att vi kom genom den andra bron som första båt utan att mer än sakta lite på farten vid broöppningen. När vi kommit igenom broöppningen kom första regnskuren, men det var som sagt var bara en skur. Kom upp till Hals.

Innan regnet kom passade vi på att shoppa en födelsedagspresent till Oliver som vi hade sett ut på nervägen. När det väl brakade loss så var inte regnet och åskan så farligt. Hörde några knallar men det var ganska långt borta.

Gick ut och åt på hamnkrogen. Fick mig en stjerneskud medan Ulrika tog en bläckfiskringar. Gick och lade oss tidigt då vi planerade för tidig avgång.

 

Fredag den 5 augusti

Gick upp redan kl 04.30 så att vi kom iväg kl 05.00 på vår tur hem. Planerade att ta hela resan hem till Åstol i ett svep om det gick, då det skulle bli betydligt mer vind på lördagen. Resan gick fint och vi passerade Läsö och gick vidare in mot Göteborg. Vinden tilltog allt längre norrut vi kom så vid inloppet till Göteborg gick vi in bakom Öckerö, Rörö med flera öar. Kom till Åstol vid 20-tiden, men fick då hitta en reservplats då vår bryggplats var uthyrd.