Nauticat hat tillverkats av varvet Nauticat Yachts Oy i Riihikoski i syd-västra Finland. Nauticat Yachts var ett familjeägt bolag som startades 1961 av Pentti Siltala som i början på 1990-talet sålde varvet vidare till Kaj Gustafsson. Nauticat 33 konstruerades av Vilho Aarnipauli. Bakgrunden lär ha varit att några finska fiskare och vana båtmänniskor efterfrågade en båt som skulle hålla dem torra och trygga på sjön oavsett årstid.
På den tiden fanns det många båtar i samma storleksklass men med för låga fribord och stävar som tillät sjön att skölja in över båten när vinden var hård och vågorna höga. En NautiCat skulle vara rejält byggd och med en överbyggnad som skulle skydda för det nordiska ruskvädret. Efter att Vilho Aarnpauli engagerats som konstruktör kunde snart fiskarnas krav på trygghet och komfort infrias. Det som utvecklades blev en spetsgattad motorseglare med ett snipformat skrov i stil med traditionella fiskebåtar. En bekväm långfärdsbåt med en riktig styrhytt där det går att ta med några passagerare på en soffa i styrhyttens bakkant. Innerutrymmena blev väl tilltagna med många stuvfack och en genomtänkt planlösning där alla skrymslen och vrår utnyttjas maximalt. Nyttoaspekten har av konstruktören prioriterats framför prestanda vilket innebär att det är ingen snabbgående båt. Marschfarten med maskin ligger på 6-7 knop och med hissade segel når man inte så mycket högre fart under goda förhållanden.
Djupgåendet i första versionen var endast 1,25 och den vanligaste riggningen var en ketchrigg med två master men det finns även exemplar med kutter och traditionell sluprigg. Det blev ett tryggt och bekvämt bygge där skrovet gjordes extra tjockt av enkellaminat, vilket innebär att den är byggd av endast glasfiber och polyester. Däcket och överbyggnaden gjordes i trä och inrymde en stor akterruff och en väl tilltagen styrhytt. Föröver finns byssan och förpiken, vilket tillsammans gav utrymme för sex kojplatser.
Den första NautiCat 33:an levererades 1965. Nummer ett finns i Stockholmstrakten och fanns för något år sedan ute på Blocket till försäljning. Under de första åren såldes en del av skroven som halvfabrikat vilket innebär att köparen stod för bland annat snickeriarbetet själv. En fiskebåtsmodell ”Trawler” lanserades under 1976.
Efter drygt tio års försäljningsframgång kom 1977 en möjlighet att få båten med förhöjt akterdäck, ett så kallat pop-däck. Med den 500:de tillverkade 33:an ersattes den tidigare träkonstruktionen för däcket och överbyggnaden med ett däck och överbyggnad i glasfiber. Däremot behölls mycket av de trädetaljer som karaktäriserar en NautiCat.
Ytterligare en stor förändring skedde 1982 då NautiCat 33 fick delat lateralplan, köl och roder, vilket ökade djupgåendet till 1,65 och innebar att den fick betydligt bättre segelegenskaper.
Totalt tillverkades 1 172 stycken NautiCat 33 under åren 1965-1997, då den ersätts av en ny modell NautiCat 331. 331:an är en utveckling av den äldre 33:an med stora förändringar både utvändigt som invändigt. Utvändigt har bland annat akterdäcket försetts med fasta soffor och invändigt har styrhytten förvandlats till ett allrum med styrmöjligheter.
Efter att NautiCat 33 utvecklats kom några år senare en NautiCat 44. Även en 36:a med betydligt bättre seglingsegenskaper utvecklades. Från Danmark lyckades man köpa ett koncept Nelson 37 som låg till grund för att bli NautiCat 38. Under en kortare period i början på 1970-talet fanns även en NautiCat 25 i sortimentet.
NautiCat 32, 35, 37, 40, 42, 43 och 52/521 representerar ett helt nytt koncept som ligger betydligt närmare en ren segelbåt, men där trots allt grundkonceptet med en båt av hög kvalitet och med en styrplats inne i båten finns kvar.
Den 16 maj 2018 förklarades familjeföretaget Nauticat Yachts OY i konkurs. Förhoppningen är att varvet ska leva vidare med någon ny ägare som är villig att investera den tid, kraft och pengar som krävs för att driva varvet vidare.
Intervju med Nauticats ägare Kaj Gustafsson, del 1: http://www.youtube.com/watch?v=0zx38bTFU-Ac, del 2: https://youtu.be/Axvf-q6OzUI