Vår plan från början var att 2020 segla utefter Danmarks östkust och ner mot Tyskland, men på grund av corona och danskarnas ovilja att ta emot oss svenskar så var vi tvungna att lägga om våra planer. Vi hade ju 2017 haft en väldigt trevlig tur till Blekinge så varför inte göra om den och göra besök i alla trevliga hamnar igen och träffa några av de trevliga människor vi träffade då, igen.
Fredag 10 juli
Lördag 11 juli
Lördagen bjöd på ett ganska vackert väder, men dagen präglades också av relativt hård vind. När vi lämnade Åstol vid 10-tiden blåste det cirka 9 s/m, vilket gjorde att vi gick söderut inomskärs. När vi passerat Göteborg var tanken att vi skulle ta oss ut till Styrsö. Det av två skäl; det går att tanka det miljövänliga bränslet Ecopar där; Ulrika hade med stöd av vesselfinder spanat in att vår vän Mats Rundström med Catlaya låg där. När vi passerat inloppet till Göteborg slog jag Mats en signal på telefon för att höra mig för hur förutsättningarna var i hamnen på Styrsö. Döm av min förvåning när han berättade att han var hemma hos sig och inte på Styrsö. Han var inte bevandrad med någon AIS, så den båt Ulrika följt under hela våren var hennes namne Catlaya. Det avgjorde saken och vi gick vidare söderut.
Vi gick till Lerkils hamn på Onsalahalvön. En hamn vi besökt tre år tidigare. Vi fick plats längst ut på stenpiren till hamnen som har ett par hundra båtplatser men endast ett fåtal gästplatser. Det blev en blåsig natt med vindstyrkor upp emot 12 m/s, vilket gjorde att vi låg gungigt under natten.
Planen för söndagen är att ligga kvar i Lerkil då väderprognosen säger fortsatt hård västlig bris, vilket inte är så trevligt utefter Hallandskusten.
Söndag 12 juli
Som planerat blev vi kvar i Lerkil hela dagen på grund av den hårda vinden. Hallandskusten vid en vind på 10-12 s/m är inte rolig och då det förväntas mojna under måndagen var det bättre att avvakt. Har gjort lite rundvandringar i Lerkil, vilket visade sig inte vara så mycket mer än hamnen, ett båtvarv och en restaurang där man betalar hamnavgiften med mera.
Roger kom på besök på eftermiddagen vilket föranledde ett besök på restaurangen efter en promenad i båthamnen. Pizzan som vi åt smakade riktigt bra. Vi bekantade oss med lite andra gästhamnsbesökare som också var inblåsta. Bland annat ett par från Bua som seglade en mycket fin Vindö. Dessutom var det en familj som varit i Mollösund och köpt en gammal snipa. Då det var deras första båt som de skulle segla hem till Blekinge hade de blivit överraskade av den grova sjön och beslutat att avsluta seglatsen i Lerkil. Snipan skulle nu få lastbilsskjuts hem vilket ökar oddsen för ett lyckligt slut på strapatserna.
Måndag 13 juli
Var kvar i Lerkil och väntade ut att vinden skulle mojna. Fick istället syssla med lite underhåll av båten och tillbehör. Pumpade däcken på cyklarna och passade på att byta en slang. Fick hjälp av Lerkils båtvarv med att pumpa däcket då den nya slangen hade en bilventil!
Efter att vi ätit middag vid tretiden gjorde vi oss i ordning för avfärd och lämnade Lerkil vid klockan 16.30. Fick en fin tur i måttlig vind och på ett hav som till stora delar lagt sig. Vi passerade Ringhals och gick in i Bua hamn. Att det var ett levande fiskeläger hade våra vänner i Vindöbåten berättat och vi fick det bekräftat redan i inloppet då vi mötte tre båtar som var på väg ut för fiske då sjön lagt sig.
I hamnen fick vi hjälp av en svensk kille som var bosatt på sin segelbåt i USA sedan femtio år tillbaka, men som nu bodde på sin nyinköpta båt i Bua. Trevlig kille som hade mycket att berätta.
Bua hamn var en relativt stor hamn och mycket välordnad hamn med blå flagg. Blå Flagg är en internationell miljöutmärkelse för hamnar och stränder. Den finns i ett 40-tal länder, både inom och utanför EU. Utmärkelsen delas ut till de hamnar och stränder som uppfyller ett antal kriterier som rör vattenkvalitet, säkerhet, service och miljö.
Bua hamn, se: https://www.batfjordenshamn.se/
Tisdag 14 juli
Vaknade vid 6-tiden av ljud på utsidan. Det var sjöräddningen som var där med en segelbåt. Det visade sig senare att det var en båt från Marstrand som vi sätt i bland annat Lerkil som hade varit nere i Glommen och vänt. På hemväg tisdag natt hade han passerat Nidingen men fastnat i ett nät. När han väl kom loss så var det bitar kvar av nätet som satt fast i båten med risk att fastna i propellern. Av den anledningen hade han påkallat sjöräddningen som bogserat in båten till Bua hamn. När vi talade med ägaren hade han varit i och dykt och plockat bort resterna av nätet.
Väderprognosen visade på småregn hela dagen och en kraftig 8-10 s/m sydlig vind vilket gjorde att vi stannade en dag i Bua hamn. Gick till affären och letade kräftor i hamnen. Beställde av en fiskebåt till i morgon klockan 8.00 då de kommer in. Annars en ganska händelsefattig dag.
Onsdag 15 juli
Satte väckarklockan för att vara på plats när trålarna kom in med kräftor på morgonen. Fick mig några kilo småkräftor för en hundring som Ulrika kokade. När tillagningen av kräftorna var klar och jag fått gå till affären för att inhandla tillbehör, vitt bröd och majonäs, till kvällens fest, var vi redo att lägga ut. Vi kom iväg vid 11-tiden. Då var det klart och soligt väder med ganska lite vind.
Då vi vid vårt samtal med haveristen från Marstrand blivit varse om att Glommen var en liten fin hamn strax norr om Falkenberg satte vi siktet dit. Anlände till Glommen vid 16.30 tiden, vilket var alldeles lagom. Glommen är ett litet samhälle som har sitt ursprung runt hamnen och fiske. Nu låg det fyra trålare i hamnen varav tre gick iväg klockan 20 för att fiska under natten. Gästhamnen hade inga direkt fasta platser utan det var platser markerade med grön prick som användes. Vi valde som så ofta förr att lägga oss i fiskhamnen, vilket gjorde att vi fick en bit att gå för att göra rätt för oss.
Glommen är annars mest känt för det stora flyttblocket som ligger ute på udden som är sedan istiden. Stenen är visst omnämnd redan på 1 000-talet som sjömärke för vikingar och troligen känd sen ännu tidigare. Se: https://www.glommen.se/glommens-historia/
Torsdag 16 juli
Dagen började med ett besök hos fiskebåtarna som kom in lika punktligt kl 08.00 som de hade avgått kvällen innan kl 20.00. Köpte en påse kräftor som Ulrika kokade innan vi begav oss söderut.
Hade tänkt att vi skulle gå till Mölle, men när vi kikade in i hamnen vände vi. Liten och trång hamn som redan var fullbelagd och inte riktigt det stuket vi gillar. Då kvällen började bli sen och vi inte ätit något varmt under dagen bestämde vi oss att gå till Höganäs. Vid åttatiden hade vi gjort klart och gick till hamnkrogen för att äta, vilket var både trevligt och gått.
Fredag 17 juli
Hade bestämt oss för att komma iväg tidigt så att vi skulle komma till Ven vid lunchtid så att det skulle finnas plats till oss. Duschade innan vi stack iväg med tanke på vattensituationen kanske inte var den bästa på Ven.
På morgonen var det väldigt lugn vind men den ökade på allt eftersom dagen led. När vi kom till Helsingborg fick vi göra tillfällig halt för att lämna två Danmarksfärjor företräde. Eller som jag sa, ”Störst kommer först”.
När vi kom söder om Helsingborg och satte kurs mot Ven hade vinden ökat ordentligt, upp mot 9 m/s. Vi gick till Bäckviken på öns östra sida först, men där var det fullt. Gick då söderut och rundade ön. Längst i söder låg ett tiotal båtar på svaj. Vi övervägde att göra samma sak men avstod då vinden under natten skulle svänga över från nordväst till ostlig och senare sydlig. Vi hade ju även för avsikt att vandra lite på Ven och de södra stränderna bestod av ganska branta klippor upp som hade försvårat det för oss. Vi gick i stället upp till Kyrkbacken, men även där var det fullt. Nu började vi misströsta och fundera på alternativ. Skulle vi åka tillbaka upp mot Helsingborg och lägga till i Råå i stället? Vi började vår resa norrut men tänkte ändå kolla av om det kunde vara någon plats i Vens norra hamn, Norreborg. Idag var det den hamn som hade sämst väderförutsättningar med stark nordlig vind som låg på, vilket skulle göra angöringen besvärlig samtidigt som det skulle vara ganska dragit att vara där.
Vi gick aldrig in i Noreborg, som är öns minsta hamn, då vi såg att det låg flera segelbåtar på varandra vid stenpiren. Det var bara för oss att försöka hitta ett lämpligt alternativ. Efter att studerat sjökortet fastnade vi för Borstahusen, en liten före detta fiskehamn norr om Landskrona. Det innebar att vi inte behövde vända tillbaka utan kunde fortsätta färden söderöver.
Borstahusen hade en stor och fin hamn som trots att vinden låg på ganska rejält gav bra förhållanden vid tilläggningen. Samhället bestod ursprungligen av tre rader med hus som gick parallellt med stranden. Orten bestod vid förra sekelskiftet av ett par hundra personer där huvuddelen livnärde sig på fiske. Vi besökte ett litet museum som visade byns historia.
Lördag 18 juli
Började dagen med att besöka livsmedelsbutiken i Borstahusen, för att sedan lägga ut för en färd ner till Falsterbokanalen. Åt frukost under gång. Det var en ljuvlig morgon med klarblå himmel och spegelblankt vatten.
Vi passerade Barsebäcks kärnkraftsreaktorer och kom ner i Lommabukten där ett flertal båtar låg och fiskade. Ulrika slängde i dörjen och fick två makrillar. Färden gick vidare förbi Malmö och via Tindelrännan under Öresundsbron, för att avsluta i gästhamnen vid inloppet till kanalen. Anlände vid 15,30-tiden och strax där efter kom Tinna och Torbjörn på besök. Vi fick en härlig kväll med laxpaj som Tinna hade gjort, för att sedan gå på kräftorna som hade inhandlats i Glommen. Avslutningen blev jordgubbar och vispgrädde, där Torbjörn visade sin talang på att vispa.
Kvällen blev sen innan vi kom i koj, men vi hade då haft en väldigt trevlig kväll. En kväll som avslutades med ett samtal med ett par från Tjörn som värmde upp för nästa års jordenruntseglats som skulle starta den 1 juni i Myggenäs och vara i fem till sju år!
Söndag 19 juli
Dagen blev väl inte riktigt som det var tänkt. Planen var att gå igenom Falsterbokanalen vid broöppningen klockan 10.00. Skulle bara försöka finna ut vad som låg bakom ett intermesso vi hade under lördagen utanför Malmö. Då hamnade vi i en situation där vi var tvungna att gasa på lite. Sagt och gjort, det var bara det att efter någon minut tvärdog motorn på Mooncat. Efter några minuters funderande och ett par försök att starta kom hon igen och gick sedan hela vägen in till Falsterbo kanal. Tydligen fick maskin inte tillräckligt med bränsle när jag gasade, utan den dog.
Började därför att undersöka bränslefiltren varpå vattenavskiljaren blev det första jag gick på. Inga konstigheter där utan bränslet var rent så som det ska vara. När jag sedan skulle lufta systemet tog det stopp. Hur mycket jag än pumpade med matarpumpen så orkade den inte dra fram något bränsle. Kopplade istället på en annan pump och fyllde vattenavskiljaren med bränsle, men även trots det fick jag inte matarpumpen att ge något tryck. Koncentrerade mig nu på denna och plockade loss den, för att därefter skruva isär den. Membranet i den som normalt ska vara ett relativt mjukt gummi var hårt som ett hoptorkat sämskskinn. Även en backventil var ur läge så det var inte konstigt att jag fick något tryck.
Vad göra nu? Pumpen är kass, men som tur är så är det en Fordmaskin 2712E, samma maskin som lär sitta i en hel del gamla skördetröskor bland annat. Vi lite efterforskning så har Lantmännen Maskin dessa i lager så det ska gå att fixa den vägen. Annars har visst även Olsson i Ellös dem på lager. Olsson i Ellös är ju en av Sveriges största e-handlare vad gäller reservdelar till lantbruksmaskiner. Konsekvensen blir att vi blir liggande kvar i Falsterbo några dagar ytterligare, men det går ju ingen nöd på oss här.
Måndag 20 juli
Började morgonen tidigt med att ringa Lantmännen Maskin i Staffanstorp och beställde en matarpump. Väntade sedan in så jag kunde ringa Torbjörn för att få skjuts dit under morgondagen då de skulle få in pumpen. Torbjörn blev glad att jag ringde då han blivit orolig då vi inte flyttat oss på vesselfinder. Nu fick han förklaringen, och hjälpte gärna till med körning på tisdagen. Bjöd även in till matarpumpsgrillning på kvällen till deras ställe i Ljunghusen.
När eftermiddagen kom gjorde jag i ordning cyklarna och efter en dusch begav vi oss iväg till Ljunghusen. Väl på plats blev det grillning med allt ifrån vanlig Scan-korv till mycket mer kryddade varianter. Efteråt konstaterade vi att det inte är något fel med en ordinär korv från Scan.
Torbjörn ville visa vad som fanns att se i Skanör/Falsterbo så det blev en biltur in till en italiensk glassbutik i Skanör och därefter en tur ner i hamnen. Vi avslutade sedan med en promenad ut till Falsterbofyren som är Sveriges äldsta fyr från 1795. Därefter var kvällen gjord och vi cyklade hem, efter en mycket trevlig kväll i gott sällskap.
Tisdag 21 juli
Torbjörn mötte upp klockan nio och vi åkte till Lantmännen Maskin i Staffanstorp för att inhandla en matarpump till MoonCat. Tog även en sväng hem till Torbjörn i Hjärup och hämtade lite saker han behövde för vistelsen i Ljunghusen. Var tillbaka vid elvatiden i Falsterbo för att montera den nya matarpumpen.
Efter ett par timmars slit var pumpen på plats, bränslesystemet luftat och allt klart för start. Ett litet vridande på tändningsnyckeln och motorn gick i gång. Varmkörde motorn och den gick utan mankemang.
Efter den lyckade installationen och iordningställande av båten tog jag och Ulrika cyklarna och trampade över till Tinna och Torbjörn. Tillsammans åkte vi med Torbjörn till Falsterbo museum och gjorde ett besök där. Samtidigt besökte vi Andreas Lundbergsgården som är ett gammalt skepparhem som Falsterbonäsets Museiförening har hand om. Gården var ett mycket vackert skepparhem från 1800-talet där sista ägaren Ebba Brandt bodde fram till sin död 1976 då museiföreningen genom testamente övertog gården.
Innan vi åkte tillbaka till Tinna och Torbjörn i Ljunghusen gjorde vi även ett besök i Skanörs hamn och inspekterade de nybyggda restaurangerna och kallbadhuset. Väl tillbaka i Ljunghusen bjöds vi på en väldig god kycklingsallad med mera, innan vi återvände till MoonCat vid Falsterbokanalen.
Onsdag 22 juli
Äntligen kom vi iväg från Falsterbo kanal. Även om vi haft det väldigt trevligt med Tinna och Torbjörn har längtan att komma vidare varit stor. Samtidigt hade vi en väldig tur som upptäckte felet på matarpumpen när vi låg i hamn och hade vänner i närheten. Hade vi fortsatt utan att åtgärda felet så hade det kunnat dyka upp i en mycket besvärligare situation.
Klockan var tolv när vi släpptes igenom vid broöppningen i kanalen. Tinna och Torbjörn stod vi kanalen och vinkade av oss. men vi lovade att höra av oss igen på tillbakavägen. Det blev en ganska blåsig segling med kraftig vind akterifrån, vilket inte är den trevligaste vindriktningen. Vid klockan 15.30 angjorde vi Smygehuks hamn där vi la oss vid fiskebåtsbryggan. Smygehuks hamn är en liten fin hamn med endast ett fåtal gästplatser och sedan tillämpar de röd och grön märkning av platserna. Se https://www.svenskagasthamnar.se/sydkusten-och-oresund/smygehamn/
Det intressanta var att i Smygehuk fanns det väldigt mycket att titta på och uppleva. Givetvis började vi med ett besök vid fyren. På väg till den gick vi förbi Lindhs båtbyggeri. Vi gjorde även besök vid köpmannsmagasinet och vid en kalkugn. Vi var även nere på Sveriges sydligaste plats där det var en avståndstabell till många konstiga ställen så som Treriksröset, Stockholm, Köpenhamn och London. Saknade dock en till Åstol. Kanske något att ta med till nästa gång jag kommer dit.
Vi sprang även på Smygestenen som det var skrivet många ruggiga historier runt. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Smygestenen
Torsdag 23 juli
Vi hade en trevlig förmiddag i Smygehuk. Gick tillbaka till Köpmansmagasinet för att se på de vad de lokala hantverkarna producerat och sålde i lokalerna. Vi blev helt överväldigade över hur mycket fina saker som dessa hantverkare producerat. Köpte ett par smörknivar som första tanken var att ha i MoonCat men det lutar åt att vi tar hem dem. Samma träslöjdare hade ett flertal saker som vi gärna velat ha, så eventuellt får vi stanna till på hemvägen. Det blev även att vi köpte ett par kuddar med broderade fåglar på för att ha i soffan på Åstol.
Käkade lite innan vi begav oss iväg vid kl 12.30. Sedan blev det en väldigt fin dag på sjön, om möjligt lite lång. Passerade Heidenstamfyren i Sandhamn vid kl 18.30 för att sedan lägga till utanför krogen i Skillinge hamn klockan 20.00. Därefter gjorde vi i ordning båten för att efteråt inta en superb middag på Skillinge hamnkrog.
Fredag 24 juli
Vaknade till en lite blåsig dag i Skillinge. Inledde med att ta en promenad i hamnen och titta på två skutor som låg där, Klara-Marie som sjösattes 1884 och nu ägs av en ideell förening ”Partrederiet Klara-Marie”, och Helene, där arbete med renoveringen pågår. Om det även i detta fall rör sig om ideella krafter som gör jobbet eller om det är Skillinge båtvarv som ligger vid samma kaj som gör jobbet fick jag ingen klarhet i.
Efter rundvandringen i hamnen följde Ulrika med till Skillinge Skyltfabrik där det blev beställning av en gatuskylt till huset på Åstol för leverans i september. Sedan gick vi till livsmedelsaffären i centum och fylld på förrådet med bland annat bröd. Tyvärr var sjöfartsmuseet i Skillinge stängt för denna säsongen på grund av corona, annars hade det blivit ett besök även där.
Vi var lite vankelmodiga om vi skulle ge oss av vidare norrut efter den skånska ostkusten på grund av vädret. Det skulle enligt prognoserna bli ganska hård västnordvästlig vind och även regn under dagen. Som vi såg på flaggorna tydde mycket på att det var en hård mer syd västlig vind, och då skulle det bli en betydligt skvalpigare resa norrut. Till slut, efter lunch, bestämde vi oss för att ge oss av.
Med lite besvär då vinden pressade på kom vi oss ur hamnen. Väl ur hamnen stävade vi nordnordost med vinden med oss i måttlig sjö. När vi nått upp till Simrishamn lade vi om kursen till nordnordväst och kom i lä bakom skånska fastlandet vilket gjorde att vågorna blev betydligt lägre. Däremot hamnade vi i en rejäl regnskur, men med nya torkarmotorer och torkarblad var det bara roligt att testa dem. Väl framme i Kiviks gästhamn var det väldigt lugnt väder och solen sken.
Gjorde en liten rundvandring i Kivik och köpte pizza som vi tog med till båten. Vi slås över hur små gästhamnarna är i denna del av Sverige. De har endast plats för ett tiotal båtar och ändå är de inte fulla. Verkligen stor skillnad mot hur våra gästhamnar i Bohuslän är dimensionerade.
Lördag 25 juli
Började dagen med att gå upp till en av affärerna som sålde hantverk i anslutning till Bures i Kivik. Där köpte vi några smidda klädhängare som vi ska ha på verandan på Åstol. När väl det var gjort lade vi ut för att komma någotsånär i tid till Hällevik som var vårt nästa mål. Ville ju komma fram innan allt där var stängt.
Efter någon halvtimmes gång satte vi segel och seglade i ett par timmar. När sedan vinden försvann så tog vi ner seglen och gick för maskin. Lugnet blev dock kortvarigt, utan relativt snart började det blåsa rejält och vi fick en skvalpig resa norrut med kraftig sydlig sjö.
Väl framme i Hällevik vid 17-tiden hade vi ätit lunch på sjön så det gick ingen nöd på oss. Tog en promenad i hamnen, besökte affären och konstaterade att för tillfället var det fullt på hamnkrogen. Gick till båten och tog en öl och hade det trevligt innan vi lite senare gick tillbaka till hamnkrogen. Jag kunde inte låta bli att smaka deras sill och potatismos med rårörda lingon. Jättegott! Ulrika beställde fjällröding med någon typ av friterad potatis. Hon var också nöjd med sitt val.
Söndag 26 juli
Vi hade bestämt att vara kvar en dag i Hällevik och bara ta det lugnt. Det blev därefter, gick upp sent åt frukost och sen var klockan snart 11. Gick till fiskemuseet som ligger i hamnen och drivs av hembygdsföreningen FACKLAN, se https://hallevik.se/
Fiskemuseet i Hällevik är ett helt fantastiskt museum, ett av Sveriges allra trevligaste. Det innehåller en stor avdelning om olika båttyper som är och har varit aktuella i Blekinge, olika fisken som bedrivits i Hällevik, hur de gjorde de olika redskapen förr, fiskeindustrins utveckling och mycket mycket mer.
På väg till fiskemuseet gick vi förbi ett gatukök som inte sålde korv eller hamburgare utan stekt sill och potatismos med mera. Efter museibesöket blev det då dags att prova det nya matstället. För mig så fick jag ju ta sillen med potatismos en dag till. Liksom gårdagens rätt ingick lingon, men även en stor mängd senap som lades på sillen. Prata om senapssill. Verkligen gott. Ulrika som inte gillar sill tog istället fish and chips. Till detta tog vi båda var sin starköl! Inte illa för ett gatukök att ha alkoholtillstånd.
Inhandlade även lite rökta räkor, rökt lax och rökt skedda med mera på Hennings rökeri i hamnen, som vi till viss del avslutade kvällen med.
Måndag 27 juli
Vaknade till en ljuvlig morgon i Hällevik. Solen sken och det var spegelblankt på vattnet i hamnen. Efter frukost gjorde vi i ordning MoonCat för avfärd söderut. Tankade henne och tömde toatankarna. Sedan bar det iväg. Första timmen ut över Hanöbukten var riktigt härlig. Med måttlig sydlig vind och en sol som lös på oss, men ju längre tiden gick ökade vinden och det blev allt kallare, vilket gjorde att vi föredrog att gå in. Någon timme senare visade vindmätaren 10 m/s sydlig vind och det gick väldigt grov sjö som vi stampade oss igenom. Någon middag var inte att tänka på att laga utan det fick bli några smörgåsar och var sin Risi Frutti.
Framåt eftermiddagen då vi närmade oss Simrishamn lade sig vinden och vi kunde gå in i hamnen som då låg spegelblank. Fick en plats mitt emot en annan NautiCat. Efter en sen middag med rökta läckerheter från Hennings i Hällevik gick vi en promenad i Simrishamn för att bekanta oss med staden. Enligt uppgift vi fick av personer vi mötte så är det en verklig sommarstad i stil med Lysekil.
Tisdag 28 juli
Tisdagen började med att vi bestämde oss för att ligga kvar några dagar i Simrishamn på grund av kommande hårda vindar. Annars var det spegelblankt i hamnen på morgonen men då vinden var västlig, vilket betyder från land på denna sidan Sverige, var lä här. Däremot var det rätt kraftig sjö ute på havet som ökade hela förmiddagen. Några båtar som gått ut på morgonen kom in efter en liten stund då de upptäckte hur stark blåst det var ute på. Samtidigt kom det in några båtar som gått en sträcka men tog tillflykt i Simrishamn då de tyckte att det räckte. När vi läst sjörapporterna på nätet så framkommer att det ska vara hård vind, upp till kuling, de närmaste dagarna, så det är bara att gilla läget och ligga kvar.
Talade med Lennart som hade Nauticat 33:an som låg mitt emot oss på bryggan. Det var också en båt från 1979. Hemmahamn var Limhamn. Det visade sig att väldigt mycket skilde sig från MoonCat. Framförallt gällde det inredningen, men även sådana saker som navigationsbordet som inte lutade på hans, förtöjningsknaparna fram som var av trä, färjsättningen på båtarna med mera. Trevlig kille som hade båten. Han hade haft den i tolv år. Han var även över för att inspektera MoonCat.
Hade lite arbete att utföra på förmiddagen så jag gjorde det, men efter lunch tog vi en promenad upp till Autoseum som är ett privat museum med framförallt bilar, men dessutom bland annat flygmaskiner, motorcyklar, leksaker, men även inhyser ett museum med musikgrammofoner. Intressant museum med mycket att titta på. Se https://autoseum.se/
Efteråt gick vi ner på stan och besökte St Nicolai kyrkan. Denna gång var den öppen så vi kunde gå in i den.
Kvällen tillbringade vi med Peter och Therese från Stenungsund som under dagen kom in med sin CR360, De har gått genom Göta kanal och vidare till Gotland, och var nu på hemväg. De kom från Kivik men insåg att det skulle vara för jobbig resa att fortsätta till Ystad som var tänkt, utan sökte hamn i Simrishamn några dagar för att vänta ut ovädret. Tillsammans tog vi en matbit på en av krogarna på Storgatan.
Onsdag 29 juli
Har haft en lugn dag i Simrishamn. Jobbade en del på förmiddagen. Träffade även på Lennart med Vindöbåten från Bua som vi träffade i början av resan i Lerkil. Nu kom han med en båt från Holland som han varit nere och hämtat. Även Lennart som har Nauticat 33:an som ligger vid vår brygga här, Mañana, kom tillbaka och vi hade lite diskussioner om bland annat matarpumpen. Han hade blivit lite orolig då hans är lika gammal som MoonCats matarpump var.
På eftermiddagen tog vi oss ut och gjorde ett kort besök på Österlens museum. Tog sedan ett besök i fiskehamnen. Dit kom många Bohuslänska fiskare under andra världskriget då det var mycket säkrare fiskevatten i dessa regioner än i Bohuslän. Museet ska ha ett seminarium om det i höst. Trevligt att se hamnen och att det är lite aktivitet i den.
Vädret ser inte ut att tillåta avgång förrän på fredag så vi får fortsätta fördriva tiden här, men det går verkligen ingen nöd på oss. Som det brukar vara till sjöss för trivselns skull, god mat!
Torsdag 30 juli
Idag har det fortsatt att blåsa kraftigt men vi har sluppit regn i vart fall. Under eftermiddagen lugnade vinden av sig vilket bådar gott för morgondagen. Enligt prognosen ska det bli 7 s/m nordvästlig vind, vilket innebär att det kommer att bli frånlandsvind. Vi kommer därmed om prognosen håller inte att få så mycket sjö. Under eftermiddagen har många av båtarna i hamnen förberett sig för avgång i morgon. Så även vi.
I övrigt har vi varit på Österlens museum och tittat på deras utställningar. Det var väl inte så mycket för oss, en avdelning med kläder genom tiderna och en annan om romernas smyckeshantverk. Köpte i vart fall två böcker i på museet som ska bli intressanta att läsa.
I morgon beräknar vi att komma iväg relativt tidigt och gå till Smygehuk. Måste vara där innan de stänger hantverksutställningen då det var några saker där som vi kommit överens om att inhandla.
Fredag 31 juli
Vi lämnade Simrishamn vid 9.30-tiden. Många hade legat i hamnen under de blåsiga dagarna så flertalet hade redan gått tidigt på morgonen. Vi sa hej då till Lennart i Mañana, han skulle gå till Ystad medan vi hade Smygehamn som mål.
Hade bra västlig vind ner till Sandhammaren, vilket innebar att det var frånlandsvind. Efter Sandhammaren vände vi kurs mot väster vilket innebar att vi fick stampa med vågorna i fören, men vinden lade sig fram på eftermiddagen. Angjorde Smygehamn kl 18.00 och intog samma plats vid fiskebåtskajen som vi haft vid vårt förra besök i hamnen.
Efter att vi åt middag gick vi upp till glasskiosken och tog oss en välförtjänt glass. För min del blev det en gammaldags våffla med tre kulor toppad med mjukglass och hallonsås. Ulrika nöjde sig med två kulor i ett rån.
Lördag 1 augusti
Vaknade till en strålande morgon i Smygehamn. Solen sken och det var vindstilla i hamnen, men även ute på sjön. Vi åt frukost och gjorde MoonCat redo för avgång, men innan det var dags gick vi upp till köpmansmagasinet där de hade hantverksutställning med försäljning av hantverk från lokala hantverkare. Vi hade blivit förtjusta i trähantverk som Bengt Åkesson från Trelleborg gjort när vi var där förra gången. Hade bestämt att vi skulle köpa en skärbräda och brödfat, plus lite annat så som smörknivar, osthyvlar och ostknivar från honom. Så det blev en hel del vi bar iväg med.
Kom iväg strax före klockan 11. Hade kontakt med Lennart i Mañana om att vi båda skulle gå genom Falsterbokanalen klockan 14. Vid 12-tiden blev vi upphunna av honom strax utanför Trelleborg. Slängde några ord och tog en del kort på varandras båtar. Gick sedan igenom kanalen klockan 14. Mañana gick till hemmahamnen i Limhamn vid Öresundsbrons brofäste medan vi fortsatte norrut.
Hade för avsikt att gå till Borstahusen, men när vi kom dit vid 18-tiden var det fullt. Gick då vidare till Råå, strax söder om Helsingborg. Där är en jättestor marina för cirka 900 båtar. Där hittade vi en bra plats för natten. Var klara med båten och tänkte få något i magen, men restaurangen i hamnen hade precis stängt. Det fick bli en burk Bullens korv och bröd, räddningen i nöden för alla seglare!
Söndag 2 augusti
Efter att ha sovit ut tog vi en promenad i hamnen i Råå. Vi hittade bland annat tre stycken Nauticats, en äldre 33, Thule, en nyare 331, Afrodite, och en 38:a, Matilda II. Stötte även på Tändkulemotorernas vänner i Råå och Träbåtsföreningen i Råå, samt givet vis sjöfartsmuseet i Råå. Tyvärr var museet stängt på förmiddagen och vi var tvungna att bege oss norrut innan det öppnade. Men Råå är en väldigt trevlig och väl skyddad hamn som vi gärna besöker igen. Den är stor och det finns mycket att titta på i hamnen och dess närhet. Se: http://raahamn.se/
Efter att ha gjort i ordning MoonCat för avfärd och själva fått lite lunch i magen lade vi ut för att fortsätta färden norrut. Passerade Helsingborg där det var en livlig trafik av stora fartyg som gick leden till och från Östersjön och dessutom åter livlig trafik över sundet med turbåtarna. Blev dessutom omkörda av två bogserbåtar som gav ordentligt svall.
När väl passerat Helsingborg lugnade allt ner sig och vi kunde angöra Höganäs hamn några timmar senare. Intog en härlig middag på hamnkrogen efter det att vi iordningställt MoonCat och själva fått oss en dusch.
Måndag 3 augusti
Satte väckarklockan på 7,30 så att vi skulle komma i tid då vi hade en lång etapp framför oss. Startade med frukost för att sedan göra båten klar för avgång. Tankade även diesel innan vi gav oss iväg.
På väg ut ur hamnen i Höganäs fick vi se hur den stora kranen som står i hamnen fungerade. Blev lite extra roligt då jag vid vårt första besök frågade servitrisen på restaurangen vad det var för en kran, men hon hade ju ingen aning om det. Dagens ungdom har inget intresse av hur livet runt omkring dem fungerar. I vart fall så hade kranen en stor skopa som den kan lossa fartyg som anländer med järnslig, koks och antracitmetall till Höganäsfabriken. Skopan lossar råvaran i en stor behållare som sedan lastbilar kommer och fyller på för att köra det till fabriken. Nu fick vi se kranen och lastbilarna i full action.
Resan började med relativt lugnt väder men ju närmare Kullens fyr vi kom ju mer tog den nordvästliga vinden till. När vi gick över Skälderviken rullade det riktigt bra, så vi lade om vår resplan och gick in i lä bakom Hallands väderö där vi låg still och tillagade och åt lunch. Samtidigt passade vi på att sätta genuan och mesanseglet för att ha som stödsegel över Laholmsbukten och utefter Hallandskusten upp till Glommen. Det gjorde verkligen nytta både att vi slapp rullningarna och det gav någon extra knop.
Anlände till Glommen vid 8-tiden på kvällen. Mötte fiskebåtarna när de var på väg ut. Gick in och lade oss i fiskhamnen där vi legat sist gång vi var i hamnen. Tog sedan en pizza i hamnens egna pizzeria.
Tisdag 4 augusti
Hade ställt väckarklockan så jag inte skulle missa när fiskebåtarna kom in vid 8-tiden. Tog mig bort och köpte två kilo kräftor som Ulrika kokade. Åt lunch innan vi gav oss iväg från Glommen vid 14-tiden. Hade bestämt att vi skulle återvända till Bua för att göra natten där. Där skulle vi även kunna handla lite i matväg som behövdes fyllas på.
När vi ankom Bua vid 19-tiden mötte vi de första fiskebåtarna som var på väg ut för nattens jobb. Väl i hamn gick vi tillsammans och handlade innan vi dukade upp för lite nykokta kräftor.
Förutom oss så var det bara en gästbåt till i hamnen. Däremot stod det ett tiotal med husbilar parkerade på hamnens ställplatser.
Dagens tur upp till Bua hade skett i bra västlig vind. Inför morgondagen säger de att vinden ska öka mycket och gå över i sydlig, samtidigt som det ska komma in en del regn. Vi överväger att stanna kvar i Bua ytterligare en natt.
Onsdag 5 augusti
Som nämndes igår så stannade vi kvar i Bua på grund av vädret. Bua hamn är väl skyddad så några vindar kände vi inte av, men Ulrika läste regelbundet av hur det blåste bland annat vid Ringhals på andra sidan kullen, och på Åstol. Dessa rapporter stärkte oss i att vi gjort rätt val att invänta torsdagen då det utlovats högsommarvärme och måttliga vindar. Under dagen kom några skurar med regn vilket gjorde att jag mellan skurarna gick ut och skurade däcket på MoonCat.
Ulrika var runt hörnet här på kajen, till en flicka som sålde grönsaker och annat närproducerat. Hon fyllde på förrådet av potatis, men hade även med sig jordgubbar och en ask med körsbär. Så det gick absolut ingen nöd på oss. Kvällen avslutades med resten av kräftorna som vi inhandlade i Glommen.
Nu blir det tidig morgon i morgon bitti, så vi kan ha en härlig tur till Åstol.
Torsdag 6 augusti
Hade satt väckarklockan för väckning klockan 6. Efter att ha ätit frukost och gjort i ordning MoonCat för avgång kunde vi lämna Bua hamn klockan 7.30. Mötte kräfttrålarna på väg in i hamnen när vi gick ut. Längtan hem var större än att köpa kräftor från båtarna denna morgon för Ulrika.
Det var en strålande morgon med väldigt lite vind med endast en del gammal sjö på havet, så vi beslöt att ta yttre vägen hem. Gick ut strax norr om Nidingen. Passerade väster om Tistlarna och Trubaduren. När vi närmade oss inloppet till Göteborg låg ett antal fartyg på svaj, upplagda i väntan på last. Vi passerade väster om Vinga fyrplats och utsidan Göteborgs norra skärgård. Då passade Ulrika på att göra lunch, när vi senare i höjd med Rörö kunde skymta Marstrands fästning föröver kändes det som om vi var hemma.
Strax efter klockan tre kunde vi angöra Åstol på vår ordinarie plats. Hamnen var nästan full och det dröjde inte tio minuter innan vi hade en gästbåt som lagt till utanpå MoonCat för att förtöja över natten. Vi reagerade direkt över vilket tempo det var i hamnen. Inte alls det lugn som vi vant oss vid under vår tur söderut. Redan när vi kom in i Marstrandsfjorden hade vi skojat om att där såg vi fler segelbåtar än vi hade sett om dan de senaste fyra veckorna. Så även om den Halländska och Skånska kusten inte har så mycket skärgård att ge har de en hel del gemytliga hamnar och andra upplevelser att ge.