Semestern började med att Owe och Anne-Lii i Wild Cat kom till oss på Åstol redan lördagen den 6 juli. De hade varit i Marstrand dagen innan och hade haft en bedrövlig natt i en blåsig hamn. På Åstol fick de bästa platsen utanför Åstols Café. Även söndagen blev en blåsig dag så vi bestämde oss för att vänta med avsegling till måndag förmiddag då vädret skulle bli bättre. Något som visade sig bra, då vi på söndagen upptäckte att batteriet till bogpropellern var dåligt. Det var bara att åka till Biltema och skaffa ett nytt.
Måndag den 8 juli
Vi gick upp för att komma i väg vid 10-11 tiden. Anne-Lii ringde redan kl 9 och sa att de var klara att ge sig av, så de åkte före oss. Vi kom iväg vid kl 10.30, men skulle till Rönnäng först och hämta saker i bilen. Därefter gav vi oss iväg till Mollösund för att tanka Ecopar. Strax innan Mollösund började det att regna, men som tur var så blev det bara en kortare skur. Efter Mollösund gick vi ut vid Måseskär för att segla norrut. Vinden dog dock ut, men det gjorde inte så mycket då vi hade lite problem med genuan. Något som vi senare ordnade till när vi anlände till Stora Kornö. När vi kom dit vid 17-tiden så låg Wild Cat på plats och vi kunde lägga oss vid sidan av henne.
I morgon är det tänkt att starta tidigt och gå hela vägen upp till Langesund, en tripp på cirka 12 timmar, men prognosen säger fint väder med måttlig vind.
Tisdag den 9 juli
Vi gick upp tidigt och lade ut från hamnen på Stora Kornö kl 6.00. Vi hade en västlig vind i fören när vi gick ut. Vi rundade Hållö för att sedan gå i nord, nord västlig riktning, vilket gjorde att vi kunde sätta segel. Wild Cat gick för segel hela dagen upp till Langesund, medan vi motorseglade med genuan. Det var en vind på 8-9 sekundmeter så det gick lite sjö, men seglingen gick bra och vi kunde anlända till Langesund vid 17.30-tiden. Trond och Marry stod på bryggan och tog tamparna. Det var ett kärt återseende och vi hade mycket att berätta under kvällen i Wild Cat.
Onsdag den 10 juli
Onsdagen bjöd på en behövlig vila. Vi kunde sova ut en stund, men sen kom Trond och knackade på. Jag hade nämnt att vi kunde gå ut igen med Sharken och fiska en stund, och det tog han fasta på. Efter bara någon timme hade vi fyllt tre spänner med makrill, så vi kunde unna oss en liten sitesing runt Langesund. Jag hade nämnt för Trond att jag sätt ett program ur serien ”Där du inte kunde tro, att någon kunde bo” som handlade om en familj som hade ett rederi och körde passagerare till öarna runt Langesund. Trond tog en extra tur runt där de bor i skärgården. En fantastisk skärgård, men familjen hade ett skrotupplag med gamla passagerarbåtar.
Väl tillbaka i Langesund var det bara att börja rensa all fisk. Trond blev besviken när vi hade tagit vad vi ville ha, då det var en och en halv spann kvar med fisk. Vad skulle han med alla dessa. Det dröjde dock inte länge innan han kom med två krabburar som han tyckte vi skulle sätta vid bryggan vid båtarna. Villkoret var att vi tog hand om all fångst. Burarna var väl agnade med färsk makrill.
Torsdag den 11 juli
På morgonen kom Trond och knackade på. Han ville vi skulle ta krabburarna. I den första var fem stora krabbor, och i den andra ett tiotal. Det var bara för mig och Owe att dela upp krabborna mellan oss och börja koka.
Efter bjöd Trond och Mary på en sightseeing i skärgården runt Langesund med Tempo II under några timmar. Alltihop avslutades med en fika i Paradisbukten.
Efter båtturen fick jag mig en promenad in i Langesund, innan vi skulle ha avskedsfest på Wild Cat.
Fredag den 12 juli
Vi gav oss iväg vid 9-tiden för att segla ner till Risör, den vita staden. Det var en härlig dag med långa stunder en varm sol på en klarblå himmel. Resan ner gick delvis genom magnifika leder. På två ställen såg vi NautiCat-ägare som stod och vinkade på oss, och i Risör träffade vi på en kille med en NautiCat 36. När vi skulle lägga till i Risör hade vi lite tur, då en båt just skulle lämna hamnen när vi kom in, vilket gav oss en bra plats där Wild Cat kunde ligga bredvid.
Lördag den 13 juli
Startade tidigt i Risör då vi hade en lång dag framför oss på sjön. Solen sken och lagom vind för segling. Kom ner till Lillesand kl 15.30. Gick en tur i staden innan vi hade skepparmöte på Wild Cat.
Söndag den 14 juli
Vi stod upp så vi kunde lämna Lillesand kl 9.00 i lite småregn och grått väder. Lillesand ligger vid porten till Blindleia, som vi gick genom på förmiddagen. Wild Cat upptäckte efter någon timmes gång, då de mötte en annan svensk båt, att deras Sverige-flagga saknades i aktern. Någon hade tydligen tagit den under natten. Strax norr om Kristiansand slutar Blindleia och vi gick ut på öppet hav. Det var nästan vindstilla så någon segling var det inte tal om. Lite gammal sjö gjorde att båtarna rullade lite trots allt. Anlände till Mandal på eftermiddagen. Gick en tur på stan, Norges sydligaste stad. Åt en glass och avslutade dagen med skepparmöte på Wild Cat. Beslutade att i morgon rundar vi Lindesnes och går ut på Nordsjön. Vädret ser bra ut och ingen direkt vind så förutsättningarna är på plats.
Måndag den 15 juli
I dag hade vi lite sovmorgon. Vi hade bestämt oss för att inte segla iväg förrän kl 10.00, då Wild Cat skulle besöka en båttillbehörsbutik för att försöka få tag på en ny flaggstång. Glada blev de när de åter kunde pryda båten med den svenska flaggan. Vi lämnade Mandal och tog oss den inre vägen ner till Lindesnes. Det var en skumpig resa då gamla dyningar gjorde sjön orolig. Väl nere i Lindesnes gick vi ut på havet och passerade fyren, vilket innebar att vi kom ut på Nordsjön. Här var det vindstilla men ganska kraftiga dyningar vilket innebar att Wild Cat emellanåt nästan försvann. Vi lade nu om kursen och gick norrut, men tog efter någon timme av in mot land och gick in till Farsund.
I Farsund hade vi svårt att finna gästhamnen, då hamnen är uppdelad på två hamnar och vi gick till den del där det i våra sjökort och böcker stod att det var gästhamn. Hittade inte gästhamnen, men väl nog en brygga vi kunde lägga till vid. Senare kom det ytterligare en båt med samma problem. Bjöd in Owe och Anne-Lii på en middag i MoonCat. Efterrätten skulle vi ta som vanligt ute på stan i form av en glass, men där fick vi tji. Farsund är ingen direkt semesterort så någon glassförsäljning var det inte i centrum nere vid kajen. I morgon är tanken att fortsätta vår färd upp till Egersund, sen ska vi nog bara ha två etapper kvar till Stavanger.
Tisdag den 16 juli
Hade ställt klockan på 06.30 för att vi skulle komma i väg kl 08.00 från Farsund. Vi hade en ganska lång dag framför oss till Egersund. Vi kom dit redan kl 14.30, vilket var något tidigare än beräknat. Dagen hade varit ganska mulen, men obetydligt med regn. Måttlig sydostlig vind gjorde färden och lite guppig, men vi fick en liten hjälp av den ändå.
Egersund är ju ett klassiskt samhälle där många bohuslänska fiskare gick in för att bunkra lite av varje innan de gav sig i väg ut på Nordsjön, och då ofta till Shetland. Hamnen är stor, skyddad och säker på alla sätt. Bebyggelsen ut mot hamnen är till stora delar ny, men bakom finns det en hel del av den äldre bebyggelsen kvar. Här fann vi Egersund Is & Sjokoladefabrikk där vi inhandlade var sin kulglass. I jämförelse med den vi fick i Mandal så var den liten, men vi konstaterade att när det gäller glassar har inte storleken någon betydelse. Det här var ännu så länge årets glass. En liten märklig sak observerade vi i Egersund. Trots att det är en kuststad och därmed borde ha en del semesterfirare, så stängde affärerna redan kl 17.00, förutom matvarubutikerna som hade längre öppettider.
Onsdag den 17 juli
Vi lämnade Egersund kl 10.00 och hade en kortare tur upp till Sirevåg framför oss. Det blev en timmes gång i motvind med cirka 10 sekundmeters vind. Kom in till Sirevåg vid 12-tiden. Vi var enda båtarna i gästhamnen, och så blev det hela dagen.
Talade med en trevlig herre vid tilläggningen och han berättade om en tysk fästning från andra världskriget som låg uppe i berget ut mot Nordsjön. Jag och Owe tog en promenad dit upp och gjorde en inspektion av anläggningen. Därefter besökte vi handelsboden i Sirevåg, en affär i storlek med handelsboden på Åstol. Dock gick det inte att beskylla mannen i kassan för att vara pratsjuk.
På kvällen blev vi inbjudna till Wild Cat på middag. Smakade väldigt bra och var trevligt. Tyvärr blev det väl lite sent med tanke på att vi bestämde oss för att lämna Sirevåg kl 8.00 i morgon, men det var ju inte kvällens problem.
Torsdag den 18 juli
Vi avgick från Sirevåg kl 08.00. Meningen från början var att gå hela vägen upp till Stavanger, men precis innan vi skulle lägga ut kom Owe över med ett nytt förslag. Han föreslog att vi skulle gå till Tananger i stället för Stavanger, vilket skulle ge oss en kortare tur för dagen. Sedan var förslaget att på lördag gå in i Lysefjorden då vädret skulle bli väldigt fint. Sagt och gjort. Anlände till Tananger vid kl 14.30. Tog en promenad in i byn och provade glassen i Tananger, fick väl inte högsta betyget men det var den billigaste glassen hittills.
Fredag den 19 juli
Hade bestämt att vi skulle lämna Tananger kl 10.00, men kom inte iväg direkt då ett större fartyg anlände hamnen och skulle lägga till precis vid utloppet från gästhamnen. Efter en stund kom vi i vart fall ut, och hade en fin etapp upp till Lysefjordens Marina i Bergevig i Forsand. På vägen hade vi passerats av, och mött flera olika lastfartyg. Vi närmade ju oss, och passerade Stavanger in i Högsfjorden. Efter någon timmes gång i Högsfjorden, då vi passerat flera laxodlingar, kom vi fram till Lysefjordens Marina som är belägen i början av Lysefjorden.
Det visade sig vara en trevlig liten marina med en handfull gästhamnsplatser. Förutom MoonCat och Wild Cat var det bara en gästande båt i hamnen. Till gästhamnen var även Joker-butik som höll i verksamheten. Väldigt trevlig personal som gjorde att vi kände oss som hemma i hamnen.
Lördag den 20 juli
Hade satt väckarklockan på 07.30. Bestämde oss för att börja dagen med en dusch, och direkt vi öppnade dörren på MoonCat upptäckte man att det var en speciell dag. Solen sken, det var varmt ute, och småfåglarna mötte oss med sin morgonsång. Efter duschen gick vi in på Joker och handlade bröd, satte oss ute på bryggan och åt frukost. Owe och Anne-Lii var inte sena att komma till oss.
Vid 10-tiden startade vi motorerna och gled ut på en spegelblank Lysefjorden. Det enda som störde var lite vågor som kom från en aktiv färjetrafik på fjorden. Efter någon timmes färd försvann Wild Cat in i berget. Sakta men säkert backade hon in i en ficka, stor så att hela båten gick in. Efter att ha testat den första backade hon även in i den andra. MoonCat var inte sen att följa Wild Cat på hennes upptåg.
Efter det här lilla upptågen tog det inte lång stund förrän vi passerade Preikestolen, ett turistmål som besöks av mer än 300 000 besökare per år. Nerifrån såg inte den lilla klippan som är på 604 meters höjd över Lysefjorden så märkvärdig ut, men det är säkert en bedårande utsikt däruppifrån.
En liten stund senare lade vi till vid Flörli gamla kraftstation, där Hessel Haker driver en turiststation med restaurang, museum och bed & breakfast. Efter en god fisksoppa tog vi en tur genom museet och provade på att gå i världens längsta trätrappa, 4 444 steg. Hessel som bland annat varit med i den norska serien ”Där ingen skulle tro att någon kunde bo” driver verksamheten sedan 2015. https://www.svtplay.se/video/jBDmB48/dar-ingen-skulle-tro-att-nagon-kunde-bo/agnes-tiffon-florli-vid-lysefjorden?video=visa
Vi lämnade därefter Flörli för att ta oss ända upp till Lysebotn i slutet av Lysefjorden, där vi lade till vid 15.30-tiden. Det var ett litet turistställe med en liten gästhamn. Vi var två av tre båtar i gästhamnen. Därutöver var det lite folk som campade etc. Vi tog en glass i den lilla kiosken och grillade sedan på kvällen. Det var som i en gryta längst in i fjorden. Så varmt att Ulrika var tvungen att gå och bada. Det hade ju blivit en hel del sol under dagen, så hon behövde svalka av sig. Väldigt snabbt gick sedan solen i skugga bakom bergen vid 20-tiden, vilket sänkte temperaturen en hel del.
Söndag den 21 juli
Lite kallare morgon och en grå himmel, men vi kunde starta dagen med en frukost på bryggan i hamnen i Lysebotn. Gav oss iväg vid 9-tiden. Det blåste ganska rejält och det blev en hel del kastvindar i fjorden mellan de höga klipporna. När vi satte genua blev det ganska bra fart nerigenom. Anlände till Stavanger vid 15-tiden. Lade oss i Börevika gästhamn, ganska centralt i Stavanger. På eftermiddagen gick vi ut på stan och åt en glass, men framåt kvällen kom regnet. Bestämde att vi ska ligga här någon dag, dels för att vila upp oss, dels för att göra staden.
Måndag den 22 juli
Vi hade bestämt att vara kvar i Stavanger under måndagen. Det är ju en spännande stad med en hel del att titta på. Började dagen med att titta på kryssningsfartyget Iona som kom in redan på morgonen. Se https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9826548
Efter frukost gick vi till Clas Olsson och inhandlade ett hjul till dörren på babord sida på MoonCat. Hjulet hade gått sönder, men byttes snabbt ut när jag väl fick tag på ett nytt.
När lunchen var avklarad tog jag och Owe en vandring på några av staden museum. Vi började med Stavangers Maritima Museum som visade mycket av sjöfartens betydelse för bygden. Se: https://www.stavangermaritimemuseum.no/ Ett trevligt museum med flera miljöer uppbyggda från rederikontor till redarhem. Därefter tog vi oss till oljemuseet i Stavanger som var en riktig höjdare. Väldigt mycket att ta del av med utställningar och berättelser som beskrev Norges utveckling som oljeland.
Förutom Iona, som för övrigt gav sig i väg redan på eftermiddagen, låg lyx-yachten Norn i hamnen. Norn tillhör Charles Simonyi som varit lång tid på Microsoft och kan titulara sig IT-miljardär. Norn som sjösattes 2023 kostade runt 2,5 miljarder att bygga. Se: https://sv.wikipedia.org/wiki/Norn_(yacht)
Kvällen tillbringade vi delvis på Wild Cat.
Tisdag den 23 juli
På grund av blåst under tisdag eftermiddag och onsdagen valde vi att stanna kvar i Stavanger. Vi började dagen med att flytta MoonCat till en lite mer skyddad plats i hamnen med tanke på de hårdare vindarna som skulle komma. Sedan var det dags att fira Owe på hans dag. Efter att vi intagit kaffe och tårta på Wild Cat gick jag och Owe en tur till den gamla delen av Stavanger. På vägen dit såg vi hur de plockat fram en ribbåt ur Norn. En båt som de senare använde när de tvättade sidorna på henne.
Vi har ju en Oliver som snart fyller år, vilket föranledde att vi tog en extra tur i staden för att hitta en leksaksaffär. Till slut hittade vi en hobbyaffär med väldigt massa byggsatser av fritidsbåtar, fartyg, flygplan och bilar, samt allt annat som kan tänkas i en hobbybutik. Butiken var en gulklimp med 150 år på nacken enligt butiksföreståndaren.
Avslutade dagen med att allihopa tog en tur ut och åt glass. Fick man bara lä och sol var det riktigt varmt.
Onsdag den 24 juli
Ytterligare en dag i Stavanger. Vi börjar alla att tycka det blev för många dagar här, men blåsten har hindrat oss att gå. I morgon bitti ska vi ändå börja återresan med ett första steg till Tananger. Dagen har annars varit lugn. Jobbade en del vid datorn på förmiddagen. Lunchen gick vi ut och åt på en Tai-restaurang. Samma som vi provade i måndags. Efter lunchen gick jag och Ulrika och shoppade. Ulrika lite garn i en garnaffär, och jag gick tillbaka till hobbybutiken som jag besökte tidigare i går. En fantastisk butik med allt möjligt till modelljärnvägar, byggsatser med mera. Hade sett en byggsats av fiskebåten Svea i går, men idag var den borta. Fanns bara en jättestor variant för 3 750 kronor, och det tyckte jag var för mycket. Tog med Ulrika till en heminredningsbutik i samma kvarter. Köpte ett par ljusstakar i glas.
Senare på eftermiddagen gick vi och handlade. Köpte lite gott till eftermiddagskaffet som vi intog på Wild Cat. Efter en dusch så gick jag och Owe ut på byn där det var stor festival. Tog en sväng men var snart tillbaka.
Torsdag den 25 juli
Dagen började med att Ulrika ringde Lindas grabb Mattias och sjöng för honom. Det var hans ettårsdag.
På morgonen kom det in ett stort kryssningsfartyg, när vi senare åkte från Stavanger mötte vi ytterligare ett. I stort sätt var det nya kryssningsfartyg inne i stan varje dag. De låg några timmar för att sedan gå igen. Att det var många nya besökare på stan såg man tydligt då de vallades runt i rad med hörlurar och fick stadens historia berättad för sig.
Vi startade hemresan kl 8.00 genom att lämna Stavanger och gå till Tanager. Var där vid 12-tiden och tankade för att ha fulla tankar så vi klarar resten av resan. Tillbringade en stor del av eftermiddagen i Wild Cat oväder med regn och blåst drog in.
Fredag den 26 juli
Startade i dag kl 10.30 då det var dåligt väder på förmiddagen. Passerade Rott, en liten ö strax utanför Tananger som vi sett ett program ur serien ”Där ingen skulle tro att någon kunde bo” från, se: https://www.svtplay.se/video/8EWYpkq/dar-ingen-skulle-tro-att-nagon-kunde-bo/tillsammans-ar-vi-mindre-ensamma-pa-rott?video=visa
Hade gärna besökt Rott då det i programmet såg ut att vara en trevlig ö, men inseglingsförhållandena till hamnen såg inte så bra ut om det är dåligt väder, vilket det var, samtidigt som vi hade en lång färd framför oss.
Vi hade bestämt att gå förbi Sirevåg på nervägen, då det inte var så långt till Egersund. Därmed sparade vi en dag i förhållande till utresan.
Gick en del gammal sjö ute på och vinden var måttlig, vilket gjorde att vi kunde stödsegla en del av sträckan ner till Egersund. Anlände dit kl 19,00.
Lördag den 27 juli
Vi kom iväg från Egersund vid 8-tiden. Hade lite funderingar på fiske direkt när vi kom ut ifrån Egersund, men det fick vänta några timmar tills vi kom ner till Svåholmen, där vi kunde ligga i lä och dra lite makrill. Det tog oss mindre än tio minuter så hade vi dragit fem var, vilket räddade de närmaste dagarnas behov.
Innan fisket var det min tur att ringa en liten kille som fyllde år. Oliver fyllde tre år så jag ringde och gratulerade samtidigt som jag berättade att vi var ute med båten och kommer hem om någon vecka. Så då får vi gratulera honom på riktigt.
Vi fortsatte söderut med hyfsad vind och satta segel. När vi började närma oss infarten till Farsund ringde jag Wild Cat och föreslog att vi skulle gå till Korshavn i stället. Fördelen var att vi slapp gå en sträcka in i landet till Farsund utan kunde komma lite närmare Lindesnes i stället.
Korsahavn var en liten han i ett sund mellan några öar strax nordväst om Lindesnes. Det var ingen egentlig gästhamn, men var upptagen i Hamnguiden. När vi kom fram hade vi lite svårt att hitta något bra ställe där vi kunde ligga, så vi åkte fram till en lite mer privat långkaj där Ulrika frågade en fiskare om vi kunde stanna för natten, två båtar från Sverige. Fiskaren var kompis med han som ägde bryggan så han ringde honom och frågade. Det gick bra bara vi låg utanpå varandra. När vi lagt till så kom han som ägde bryggan till oss och frågade om vi var från Åstol. Jodå det är vi! Där var jag med min båt för några år sedan. En trevlig ö med många vita hus.
Efter en stund kom ett Schweiziskt par förbi. De låg med sin båt vid en brygga lite längre bort. De hade varit uppe vid Bergen och skulle nu hem till Vindön som var båtens hemmahamn. Trevligt sammanträffande där jag fick berätta om att jag var uppvuxen i det området.
Har haft lite problem med genuan vid flera tillfällen. Den vill inte rulla ut sig som den ska. Nu konstaterade vi att det inte går att göra något åt den på resan, utan får segla med storen och mesan.
Korshavn var annars en liten by vid havet, som säkert levt på fiske men nu höll på att växla över till mer turism.
Söndag den 28 juli
Vi gick från Korshavn kl 8.00 för att passera Lindesnes så tidigt som möjligt då det skulle blåsa upp fram på dagen. Redan efter någon halvtimmes gångtid var vi ute vid Lindesnes med satta segel. Det var en vind på cirka 6-7 sekundmeter, och gick en del sjö, men vi passerade lugnt förbi. Vände sedan av österut till Mandal där vi lade till kl 12.
Mandal är en stor hamn som ligger en bit in i Mandalselva, så trots att det skulle vara kraftiga vindar ute på havet kände vi inte av dem något nämnvärt.
I Mandal gjorde vi ett återbesök i glassbutiken i hamnen. Inte sedan vi var i Karlskrona 2017 och besökte Glassiären har vi ätit så stora glassar!
Planen framåt är att göra Mandal på måndag för att sedan gå över till Thyborön i Danmark, vilket kommer att vara en segling på cirka 15 timmar.
Måndag den 29 juli
Vi sov rätt så länge. Efter frukost tog vi en dusch i gästhamnens servicehus. Fram på dagen ringde Wild Cat och undrade om vi ville ta en lunch med dem. Sagt och gjort, de hade hittat ett trevligt ställe i centrum av Mandal där vi åt pizza. Efter lunchen gick jag på Mandals museum och fick till mig mycket om lokalhistorien från trakten. Bland annat att stadens första näringar var laxfiske och timmerutlastning.
Efter bygdemuseet gick jag till det industrihistoriska museet där det berättades mycket om den industriella utvecklingen i Mandal där de bland annat tillverkar brandslangar och kätting. Andra saker som de tidigare gjort är stickor för rundstickning. På ballastbryggan där det industrihistoriska museet var beläget höll även Mandals träbåtsförening till. Det var ett stort antal träbåtar i hamnen. De hade tillgång till en kran som de för en billig peng kunde nyttja för att ta upp båtarna för reparation etc. Föreningen hade även samlat in pengar till byggandet av en snipa som museet nu förfogade över. Den var byggd av en lokal båtbyggare som livnärde sig på båtbyggeriet.
Kl 16.30 var det skepparmöte med kaffe och wienerbröd innan avseglingen. En timme senare startade vi upp, åkte och tankade lite, innan vi lämnade Mandal.
Redan vid utloppet från Mandal märkte vi att det nog blåste lite mer än vi räknat med. Vindmätaren visade på 9 sekundmeter och det gick en del sjö. Vi satte storen och motorseglade i sydsydostlig riktning mot Thyborön med god fart. Det blev en lång natt. Ulrika gick och lade sig vid 10-tiden. Becksvart ute. På plottern såg jag Wild Cat och lite andra fiskebåtar som fanns där ute. Försökte lokalisera dem då de låg och fiskade med bra belysning. Wild Cats lanternor följde jag hela tiden. Längst upp i höger hörn på plottern var det en båt vi kände till som närmade sig från Kristiansand med samma slutmål, nämligen Nobis, med Daniel och Anki.
Tisdag den 30 juli
Fram på småtimmarna letade sig en strimma till måne fram genom den molngrå himmelen. Inte mycket till ljus den gav, men det var ett tecken på himlen. Tids nog började solen titta fram och inte bara den, utan Ulrika vaknade till liv och gav lite sällskap. Klockan 10 anlände vi i vart fall Thyborön och kunde göra fast båten. Efter en liten promenad i hamnen gick vi och lade oss och sov några välförtjänta timmar.
Vi vaknade till framåt eftermiddagen och gick tillsammans och tog en middag på en av restaurangerna, Jag och Ulrika, Owe och Anne-Lii från Wild Cat, samt Daniel och Anki från Nobis, som hade anslutit på morgonen efter att ha seglat även de under natten från Kristiansand. Jag och Ulrika tog var sin Stjerneskud och en stor fatöl, vilket vi ansåg oss förtjänta av. Efter maten gick alla till sig. Det blev en tidig kväll för oss alla.
Onsdag den 31 juli
Uppehållet i Thyborön blev inte långvarigt för mig och Ulrika, då vi var tvungna att komma hem för att jobba. De andra stannade kvar i vart fall över onsdagen och planerade för att göra Limfjorden under någon vecka framöver. Vi gjorde loss MoonCat innan lunch för att ta oss så långt österut som möjligt under dagen. Hela vägen till Hals vid utloppet i Kattegatt var åtminstone två dagars segling, sen var det en heldag från Hals till Åstol, så de närmaste dagarna var väl inplanerade. Som tur var så såg vädret bra ut för de närmaste dagarna så den faktorn skulle inte försvåra resan för oss. Onsdagen bjöd på friska vindar, 9 sekundmeter västlig vind, som passade oss perfekt. I Limfjorden får man ju vinden men det blir inte så mycket till vågor.
Oddesundsbron öppnade sig direkt när vi närmade oss den, vilket gjorde att vi inte tappade massor av tid för broöppningen, vilket ofta kan ta upp mot 30 minuter innan man kan komma igenom. Vi planerade därefter att ta oss till Nyköbing, en liten stad på Mors som vi varit i tidigare. När vi väl kom dit så ändrade vi oss då det gått så bra och skitade in oss på gästhamnen i Lögstör. Väl där så blåste det rätt så mycket i hamnen och den var fullbelagd. Hade inte någon lust att tränga oss in där trots att klockan började bli mycket. Vi seglade vidare, men fastnade vid bron som ligger alldeles runt hörnet. Inte förrän kl 20.45 var nästa broöppning, om tjugo minuter. Det var bara att vänta.
Nu började klockan bli mycket. Limfjorden som fjord går över till att bli en smal prickad kanal man måste följa. Utanför kanalen är det bara någon halvmeter med vatten. Framöver var det två hamnar som intresserade oss, Haverslevs havn och Atterups havn. Valet föll på Atterups havn, en hamn utan några egentliga faciliteter. Det hade börjat skymma ordentligt när vi tog oss in i hamnen, vilket bara det var ett äventyr. Från den huvudkanalen gick det en smal liten kanal in till hamnen och inne i hamnen hittade vi en plats där vi kunde ligga långsides. Till vår hjälp kom en gäst i hamnen och tog tamparna.
När vi väl fått lagt till så pratade vi en del med killen som hjälpt oss. Efter ett tag visade det sig vara en norsk kille från Stavanger som liksom vi seglat till Thyborön och nu skulle vidare ut i Kattegatt. Skillnaden var att hans mål med resan var Kielkanalen, sedan ner till Frankrike och via kanaler ta sig ner till Medelhavet. Men det var bara början. Slutmålet var Karibien. Båten han hade var inte mycket att hurra över. Han hade legat inblåst i Atterups hamn några dagar, då vinden varit på fel håll och hans lilla elmotor inte kunde föra honom hela vägen genom den lilla kanalen ut till huvudkanalen. En trevlig kille, men lite speciell, gör äventyrsfilmer som han lägger ut på YouTube https://www.youtube.com/@sondreelnes
Vi gick och lade oss och sov gott även denna natten.
Torsdag den 1 augusti
Vaknade upp i Atterups hamn. En liten hamn där vi var en av få gästbåtar. Gick upp till klubbhuset där de hade toalett och andra utrymmen. Fantastiskt att se hur danskarna ordnar sina gästhamnar. Här var det restaurang som var öppen hela säsongen från kl 12.00 till kl 20.00. Fina och rena faciliteter för besökande gäster i hamnen, trots att det var en väldigt liten hamn.
Vi gick från Atterup vid 11-tiden med sikte mot Hals som inte var så långt bort. Kom dit vid 15-tiden och förtöjde i den yttre delen av hamnen precis framför en dansk NautiCat. Vi förtöjde där så att vi på ett smidigt sätt och utan att störa någon skulle kunna ge oss av tidigt nästa morgon.
Pratade lite med skepparen på den danska NautiCaten och fick information om att kassören i den danska NautiCat-klubben Hans J Christensen låg med sin båt lite längre in hamnen. Letade senare upp båten men någon Hans var inte där. Fick däremot reda på en del om nästa nordiska träff som det är den danska föreningen tur att arrangera 2025. Den kommer att hållas i Helsingör första helgen i juli.
Efter att vi gjort i ordning MoonCat gick vi och åt på hamnrestaurangen. För min del blev det en stjerneskud och Ulrika tog friterade bläckfiskringar men var sin stor fatöl. När vi kollade efteråt i var det precis samma som vi åt för två år sedan då vi sist besökte restaurangen.
Gick och lade oss relativt tidigt för i morgon ska Kattegatt avverkas.
Fredag den 2 augusti
Vi vaknade redan kl 2 på natten av att båten gungade till ordentligt, och då menar jag ordentligt. Någon båt hade kört i hamnen och gjort ett väldans svall som studsade mellan piren och bryggorna. Efter några minuter hade det lugnat ner sig och vi kunde somna om. Det dröjde någon timme så var det dags igen. Denna gång gick jag upp för att se vad som stod på och upptäckte då att lotsbåten hade kommit in. Tydligen hade de gått ut för att lämna en lots för en timme sedan och nu kommit tillbaka. Förstår inte hur man kan överlämna ansvaret att framföra stora lastfartyg i trånga vatten till folk som inte har bättre sjömansvett än att man river upp sjön i en gästhamn när det ligger hundratals personer och sover.
Fick i vart fall sovit en stund till, men väckarklockan var ställd på 04.30 så då var det dags att stiga upp och göra MoonCat klar för avfärd. Kl 05.00 smög vi oss ut utan att väcka en själ hoppas jag.
Det var en klar himmel, ingen vind. Vi satte kurs väster om Läsö, för att därifrån gå direkt mot Marstrand. Sista timmen började det bli lite vind så att det var lönt att sätta upp seglen.
Anlände till Åstols hamn vid 19-tiden. Det visade sig att hamnen var full av båtar och trots att vi ringt dagen innan om att vi skulle anlända var vår kajplats upptagen. Efter lite ommöbleringar kunde vi lägga oss utanpå Hajen, för att på lördag få tillgång till ordinarie kajplats.
Summering av semestern 2024
Det har varit en väldigt trevlig semesterresa, som dock i efterhand kan erkännas var lite för lång för att hinna med på fyra veckor. Det blev ett intensivt körande med långa dagsetapper, samtidigt var det en härlig upplevelse att komma upp på norska västkusten och gå in i en riktig norsk fjord med bergssidor på 600-800 meter rakt upp.
Vädret har varit ganska bra men inte toppenbra, men det var ju ingen solsemester vi gav oss ut på. Lördagen den 20 juli var en magisk dag, helt vindstilla och en klarblå himmel, blåare än jag någonsin sett den, samtidigt som det var den dagen vi gick in i Lysefjorden.
Det var väldigt trevligt att vara två båtar som gick tillsammans, dels för att det är en trygghet att vara två, dels var det trevligt med sällskap i hamnarna. Sen betyder det ju även att man måste kompromissa och jämka med ruttplanering och avgångstider etcetera, men det gör även att man måste tänka över sina beslut också.
Sammantaget en väldigt trevlig resa, men skulle behövt ytterligare några veckor för att kunna göra kortare etapper och lite fler stopp på vägen. Nu är vi i full gång med planeringen för nästa års resa som går söderut till i vart fall Danmark och Öresund.